مقالات دانش بنیان, نانو عایق های ساختمان

آب‌بندی بتن چیست/ آب‌بندی چاله آسانسور

آب‌بندی چاله آسانسور

آب‌بندی چاله آسانسور

تعریف بتن :

بتن جسم بسیار سخت و سنگی مانندی می‌باشد که از ترکیب مقدار مشخص و حساب شده‌ی سیمان، شن، ماسه و آب، حاصل می‌شود. در برخی موارد از اجزای دیگری به نام مواد افزودنی نیز در ساخت بتن استفاده می‌شود. بعد از اینکه آب به مخلوط مصالح سنگی و سیمان اضافه شد، سیمان و آب با هم وارد فعل و انفعالات شیمیایی حرارت‌زا می‌شوند. در اثر این فعل و انفعالات، ماده‌ی ژله مانند و چسبنده‌ای به دست می آید که مصالح مختلف داخل مخلوط را به هم پیوند می‌دهد و آنرا بصورت جسم سختی در می‌آورد.

کاربرد بتن :

اگر در ساخت بتن از مصالح خوب و مناسب استفاده شود همچنین آب به مقدار لازم با ملاحظه‌ی نسبت آب به سیمان کم بکار رود و در طرح اختلاط و روشهای اجرا دقت کافی به عمل آید بتن مقاوت فشاری بالایی خواهد داشت. لذا می‌توان برای پوشش فضاهایی با فشار منفی (چاله آسانسور) از آن استفاده کرد.

آب‌بندی بتن چیست ؟

بتن با وجود خصوصیات منحصر به فردی که دارد باعث گردیده به عنوان پر مصرف‌ترین ماده ساختمانی به شمار آید و دارای خصوصیاتی می‌باشد که حفظ شرایط بهره‌برداری و دوام آن مستلزم رعایت اصول حفاظت است.

سازه‌های بتنی از سه منظر دوام، بهره‌برداری و زیبایی نیازمند آب‌بندی می باشند. آب‌بندی سازه‌های بتنی گویای لحاظ تمهیدات لازم برای جلوگیری از نفوذ یا عبور آب یا سایر مایعات از مقطع بتن می‌باشد.

بدیهی است که مطمئن‌ترین روش و کارآمد‌ترین روش همواره آب‌بندی سازه‌های بتنی با به کارگیری تمهیدات در حین ساخت می‌باشد. این امر می‌تواند با استفاده از کاهش نفوذپذیری بتن، استفاده از افزودنی‌های بتن آب‌بند یا استفاده از پوشش‌های آب‌بندی در جهت فشار مثبت تحقق یابد.

اما متاسفانه با این وجود در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود به دلایل اقتصادی و یا عدم آگاهی کافی سازندگان و تصمیم‌گیران این سیستم آب‌بندی در سازه‌های بتنی صورت نمی‌گیرد.

باید توجه داشت که آب‌بندی بتن در بسیاری از مواقع با وجود اینکه ما شاهد ورود آب از قسمتی و خروج آن از سمتی دیگر نیستیم به لحاظ دوام سازه دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

پر واضح است عمده مشکلات بتن را از منظر دوام می‌توان به نفوذپذیری بتن در برابر گاز و آب نسبت داد. هم چنین بتن از لحاظ بهره‌برداری و زیبایی نیازمند آب‌بندی می‌باشد؛ از این رو بدیهی است که با کنترل و کاهش نفوذ یا عبور آب و سایر مایعات به درون آن می‌توان تا حدود زیادی بتن را در برابر عوامل مخرب حفاظت نمود.

روش های آب‌بندی و حفاظت بتن :

آب‌بندی سازه‌های بتنی به دو روش قابل انجام می‌باشد. روش نخست کاهش نفوذپذیری، کنترل و حفاظت در ساخت بتن و روش دوم روش‌های ثانویه و پس از ساخت.

بنا به دلایل زیر، روش دوم یعنی حفاظت و آب بندی ثانویه موثرتر و مناسب‌تر می باشد:

در بسیاری از مواقع لازم است که بتن در برابر مواد خوردنده، شیمیایی و اسیدی محافظت گردد که بتن با وجود کاهش نفوذپذیری در برابر این شرایط دچار ضعف و آسیب می‌گردد.
در زمان احداث سازه‌های بتن به علت اشتباهات طراحی و اجرایی بتن دارای نقاط ضعف مانند درزهای اجرایی و بتن‌های نامتراکم می‌باشد که این امر با وجود کاهش نفوذپدیری و لحاظ تمهیدات مناسب برای جسم بتن می‌تواند محلی برای نفوذ باشد که در سیستم‌های ثانویه این موضوع نیز پوشش داده می‌شود.

از آنجا که عملیات آب‌‌‌بندی بتن و اعمال پوشش آب‌بند در سازه‌های بتنی بستگی زیادی به شرایط پروژه دارد لذا برای هر پروژه آب‌بندی بتن راهکار مناسب همان پروژه را می‌توان ارائه داد. یکی از مهمترین نکات در هنگام آب‌بندی سازه‌ها و مخازن بتنی و پوشش آب‌بند بتن توجه به نوع آب‌بندی بتن می‌باشد. زمانی که هیچ راهکاری برای آب بندی از داخل سازه بتنی وجود ندارد و یا امکان تخلیه مخزن بتنی یا  فاضلاب جهت ترمیم و آب‌بندی بتن از داخل و در فشار مثبت آب وجود ندارد، می‌توان از روش‌های آب‌بندی بتن در فشار منفی استفاده نمود. البته این روش‌ها در نوع خود بسیار دشوارتر و تا حدودی پرهزینه تر از آب‌بندی بتن در فشار مثبت هستند.

آب بندی بتن به روش عايق سطحي :

اين روش آب‌بندی بتن بر مبناي ايجاد لايه نفوذ ناپذير در سطح بتن شكل گرفته است كه در حال حاضر بسته به شرایط سازه و بهره‌برداری از سازه با استفاده از موادهای آب‌بندی بتن با پایه‌های مختلف انجام می‌شود.

چاه آسانسور :

فضایی است که ریل و برخی از تجهیزات آسانسور در آن نصب می‌شوند و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می‌کنند بطوریکه این چاه با دیواره ها، دیواره‌های اضطراری، دربهای طبقات و دربها محصور می‌شود.

چاله آسانسور :

به قسمت پایین چاه آسانسور که در زیر پایین‌ترین طبقه آسانسور واقع شده است چاهک یا چاله آسانسور (Pit) گویند. در چاهک آسانسور قطعات مختلفی نصب می‌گردد مانند ضربه‌گیرهای کابین آسانسور ، ضربه‌گیرهای وزنه تعادل، پایه‌های ریل‌های راهنمای کابین، فلکه کششی سیم بکسل گاورنر آسانسور، فلکه کشش زنجیر جبران آسانسور و البته چراغ روشنایی ته چاهک و نردبان و چاه ارت آسانسور

مراحل حفر و ایجاد چاه (چاله) آسانسور به قرار زیر می‌باشد:

آماده‌سازی کف چاله آسانسور
همانطوری که در مرحله 1 اشاره شده با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور طرح اجرایی بتون‌ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد.
دیوارکشی اطراف چاهک
بتون ریزی سقف چاهك

آب‌بندی چاله آسانسور : 

از آنجا که چاله‌های آسانسور در سطوح پایین و در قسمت  فشار منفی واقع شده‌اند، امکان قرارگیری آن‌ها در ترازهایی پایین‌تر از سطح آب زیرزمینی بسیار شایع می‌باشد و زودتر و شدیدتر از سایر دیواره‌ها و سطوح دچار آسیب‌های ناشی از نفوذ و نشت آب می‌گردد. به طور کلی آب‌بندی چاله آسانسور جزو آب‌بندی فشار منفی بوده و فقط در زمانی که آب از پشت دیواره های چاله آسانسور به داخل آن نفوذ می کند انجام می‌گردد. آب‌بندی چاله آسانسور در مواقعی که از دیواره‌های آن آب نشت می‌کند کار بسیار سختی است.

به همین دلیل آب بندی مناسب اگر با توجه به استانداردها و به درستی انجام شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نفوذ آب به داخل چاله آسانسور باعث آسیب دیدن تجهیزات مکانیکی و الکتریکی و همچنین تخریب و فرسایش دیواره آسانسورمی‌شود. آسیب دیدن تجهیزات و دیواره آسانسور علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد ممکن است تلفات انسانی نیز در پی داشته باشد.

نظر به اینکه حفره چاله آسانسور در زمین امکان هجوم آب‌های زیر زمینی به داخل چاله را بوجود می‌آورد و همچنین حساسیت ویژه آن استفاده از مواد آب‌بندی معمولی در چاله آسانسور مجاز نمی‌باشد. لذا با استفاده از محصول مناسب آب‌بندی فشار منفی می‌توان اطمینان داشت که چاله آسانسور همیشه خشک و بدون رطوبت خواهد ماند. استفاده از این محصولات نوین و مناسب در بتن باعث تراکم بالای آن و ضد آب کردن بتن و سیمان می‌گردد. در این مرحله می‌توان اطمینان داشت مقاومت بالای سیمان و بتن می‌تواند در مقابل آب فشار منفی ایستادگی نماید.

نکته مهم آن است که بارها در پروژه های در حال انجام دیده شده است که مهندسین با توجه به آنکه در شرایط ساخت آن ساختمان مشکل آبهای سطحی نفوذ کننده به داخل چاله آسانسور را ندارند از آب بندی چاله آسانسور صرف نظر می نمایند و مشکلات بسیار زیادی پس از راه اندازی چاله آسانسور و استفاده از ساختمان پس از نشت آب در چاله آسانسور به وجود می آید و بهره برداری از آسانسور را مختل می نماید, تغییر سطح آب زیرزمینی , زیاد و کم بودن بارشهای فصلی و یا نفوذ آب فاضلاب و … می تواند در آینده اتفاق افتد .

با توجه به آنکه بر اساس سیستم آب بندی چاله آسانسور , بسیار بهتر است که در ابتدا که آب آزاد در دیواره ها و کف وجود ندارد و عمر بتن جوان می باشد آب بندی چاله آسانسورانجام گردد, زیرا در صورتی که در آینده همزمان با نشت آب به داخل چاله آسانسور آب بندی انجام گردد، هزینه آب بندی چاله آسانسور بین 8 تا 10 برابر هزینه آن در زمان خشک بودن است .

روش عایق کاری و آب بندی چاله آسانسور یک روش مشخص و یا روش معمول و یکنواختی نیست. در عایق کاری و آب بندی چاله آسانسور بنا بر میزان نشت، سرعت نشت آب ، نوع سازه چاله آسانسور ، موقعیت قرار گیری چاله آسانسور ، ارتفاع و طبقات منفی چاله آسانسور از همکف ، شرایط جغرافیایی و محل استقرار چاله آسانسور و مسایل و شرایط دیگر ممکن است از روش های مختلف و مواد مختلفی برای آب بندی و عایق کاری آن استفاده شود.

به طور کلی یک نحوه و روش مشخص برای آب بندی و عایق کاری تمامی چاله آسانسورها وجود دارد و آن هم این است که ابتدا باید کل آب موجود در چاله آسانسور خشک شود که برای این کار از پمپ های کف کش و پمپ های دیگر که آب را می کشند استفاده می شود و پس ازآن باید سطح چاله آسانسور را با روش مناسب خشک نمود و مانع ورود آب از دیواره و کف چاله آسانسور به داخل چاله شد برای این کار از مواد مخصوص خشک کننده سطح بتن استفاده می شود، در مرحله بعد با توجه به اینکه آب وارد چاله نشده سطح بتن و چاله آسانسور خشک است و زمان کافی برای استفاده از مواد آب بندی چاله آسانسور وجود دارد با توجه به همان شرایط بالا یعنی سرعت نشت آب یا میزان نشت آب و نیز محل نشت آب وشرایط قرار گیری چاله و موارد دیگر از مواد مقاوم کننده و یا تثبیت کننده استفاده می شود تا به طور کلی از ورود آب به داخل چاله آسانسور جلوگیری شود.

آب بندی چاله آسانسور با دو نوع از مواد موجود در بازار انجام می گیرد. بر اساس وضعیت یک چاله آسانسور ضمن بکار گیری نیروی متخصص جهت آب بندی چاله آسانسور حتما باید در انتخاب مواد دقت گردد. متاسفانه مواد غیر استاندارد بسیاری در بازار موجود می‌باشد که اگر از آنها استفاده نماییم، در صورت عدم نتیجه گیری آب بندی چاله آسانسور در آینده توسط مواد استاندارد هم بسیار کار مشکلی خواهد بود. بنابراین انتخاب عایق مناسب برای آب‌بندی اینگونه سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور :
ایزوگام و قیر وگونی کردن چاله آسانسور: این روش، روش سنتی و قدیمی برای آب‌بند کردن انواع سطوح و از جمله چاله آسانسور می‌باشد. از جمله ویژگی‌های ایزوگام می‌توان به عدم پوسیدگی و شکنندگی، قابلیت انعطاف و مقاومت گرمایی و سرمایی اشاره کرد. با وجود اجرای راحت و بدون نیاز به تخصص ایزوگام، معایب جدی برای آّب‌بند کردن چاله آسانسور در این روش وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آلودگی زیست محیطی
در صورت بروز نشتی کل لایه قبلی باید برداشته شود و عملیات ترمیم صورت گیرد
کم بودن طول عمر مفید
خوب نچسبیدن این نوع عایق‌ها به سطح زیرین
حرکت آب و رطوبت در زیر کار
نوسانات دمایی باعث ترک‌خوردگی لایه قیر و گونی و ایزوگام می‌شود.
بلند شدن و تبله کردن از سطح کار بعد از مدت زمان
مواد نفوذگر: این محصول پایه سیمانی بوده و با داشتن میکرو ذرات فعال توانایی نفوذ در بتن را در مجاورت رطوبت دارد؛ به طوری که با آهک و سیمانهای ترکیب نشده واکنش داده و تشکیل کریستال می دهد. پس از ایجاد شبکه‌ای متراکم درون خلل و فرج بتن و روزنه‌های آب بسته شده و سازه از درون آب‌بند می گردد.
از جمله ویژگی‌های مهم این روش آن است که تقریبا اکثر چاله‌های آسانسور را می‌توان با این مواد و استفاده توام از مواد آنی گیر آب‌بندی نمود. ضمن آنکه ترک های با ضخامت تا یک میلیمتر با این روش قابل آب بندی خواهند بود. ضعف عمده این مواد آن است که اگر کوچکترین آلودگی در سطح وجودداشته باشد و یا بتن چاله آسانسور خیلی قدیمی باشد و یا قبلا از مواد آب بندی در سطح دیواره های چاله آسانسور که از خانواده نفوذ گر نیستند استفاده شده باشد، عملکرد این مواد در آب‌بندی بسیار کاهش می یابد.
نانوبوژان نفوذگر مخصوص آب‌بندی چاله‌ آسانسور :

این محصول که توسط فروشگاه تخصصی آسان نما ارائه می‌گردد از دسته دوم (مواد نفوذگر) به حساب می‌آید. نانو بوژان نفوذگر، ماده‌ای منحصر به فرد برای آبگریز کردن، حفاظت و تعمیر بتن می‌باشد. این محصول که بر پایه فناوری نانو ساخته شده از نظر شیمیایی ماده‌ای واکنشگر با سیستم کریستال‌شونده و آب‌بند است. به هنگام مخلوط شدن با آب، این پودر خاکستری‌رنگ به عنوان یک دوغاب سیمانی، زیر یا بالای بتن را پوشش می‌دهد. همچنین برای ترمیم ترک‌ها، اتصلات و شیارها کاربرد دارد. بوژان نفوذگر از نفوذ آب و دیگر مایعات از هر جهت جلوگیری می‌کند. این مکانیسم از طریق تولید و شکل‌گیری ماده کریستال‌شونده غیرمحلول در حفره‌ها و شیارهای مویرگی بتن و مواد پایه سیمانی عمل می‌کند.

موارد کاربرد نانوبوژان نفوذگر : مخازن آب، فاضلاب، چاله آسانسور، فوندانسیون، تونل ها، استخرهای آبی، مترو

مزایای محصول :

مقاومت بالا در برابر فشار هیدرواستاتیک
ماده تبدیل به بخش ذاتی از زیرلایه و بتن می‌شود
قابلیت آب‌بند کردن ترک‌های مویی تا mm 4/0
حفظ تنفس‌پذیری بتن
مقاومت شیمیایی بالا در برابر مواد خورنده
غیرسمی
عدم نیاز به سطح خشک
قابلیت آب‌بندی کنج‌ها، لبه‌ها و سطوح بین صفحات
امکان استفاده در قسمت فشار مثبت یا فشار منفی سطح بتنی
هزینه به مراتب کمتر نسبت به سایر روش‌های آب‌بندی
مادام العمر

از آنجایی که آب‌بندی چاله آسانسور مقوله‌ای پیچیده است و همچنین نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد ، تیم اجرایی آسان‌نما با سابقه پروژه‌های موفق در زمینه آب‌بندی چاله آسانسور، بتن، مخازن آب و فاضلاب آمادگی دارد که اجرای عملیات آب‌بندی و عایق‌کاری اینگونه سطوح را به عهده گرفته و بصورت کاملاً آب‌بندی تحویل کارفرمای محترم دهد.

جهت دریافت لینک یکی از نانو رنگ های عایق رطوبتی لطفا اینجا را کلیک کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *