اخبار

ارائه تسهیلات به دانش بنیانی ها ساده تر شد/ کاهش سود وام ها

ارائه تسهیلات به دانش بنیانی ها

ارائه تسهیلات به دانش بنیانی ها

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان با نرخ سود بازدهی ۴ درصد کمتر و بدون بروکراسی از سال جدید خبر داد.

دکتر علیرضا دلیری، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از محل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات اصلی در میان شرکت‌های دانش‌بنیان بحث مالی است که این نیاز باید برطرف شود، گفت: طی توافقاتی که با بانک‌های دولتی و خصوصی داشته‌ایم، تمام منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌ها تأمین می‌شود. 

وی افزود: در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور معرفی بانک‌هایی که به‌عنوان کارگزار صندوق توسعه ملی انتخاب می‌شوند، با صندوق توافق کرده است.

دلیری خاطر نشان کرد: سال گذشته، بنا به دریافت مصوبه‌ای از صندوق توسعه ملی مقرر شد، تا شرکت‌های دانش‌بنیان هم همانند مناطق محروم شرایط خاص از منابع صندوق توسعه ملی در نزد بانک‌ها استفاده کنند.

وی افزود: ولی از آنجا که بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان، با قرارداد مناطق محروم در یک قرارداد با بانک بسته می‌شد این امکان وجود نداشت که منابع را به‌صورت تفکیک‌شده نزد بانک‌ها داشته باشیم. به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصوبه دیگری با صندوق توسعه ملی به تصویب رساند تا بر اساس آن منابعی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته می‌شود در قرارداد مستقل با بانک‌ها بسته شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه در همین راستا توانستیم طی جلساتی با صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان به توافقات خوبی برسیم، عنوان کرد: بر اساس مصوبه جدید قرار بر این شد تا بودجه موجود در نزد بانک‌ها در دو قرارداد تفکیک‌شده خلاصه شود، که یکی از آن‌ها بابت کل طرح‌های تولیدی و دیگری به‌منظور ارائه تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان با صندوق توسعه ملی منظور شود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۱۲ بانک توافق داشته ایم که تسهیلات را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد، گفت: این تسهیلات در سال گذشته وجود داشته ولی بعد از این توافقات، شرکت های دانش بنیان راحت تر از قبل از تسهیلات برخوردار می شوند. 

دلیری با اشاره به اقدامات جدید از نتایج این توافقات گفت: توافق شده تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی توسط ۱۲ بانک به شرکتها با کمترین بروکراسی به شرکت های دانش بنیان اعطا شود؛ همچنین این تسهیلات با ۴ درصد نرخ سود  کمتر به شرکت ها ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبالغ تقاضا را طی سندی رسمی به صندوق توسعه ملی اعلام کردیم، گفت: همچنین قرار است از امسال پرداختی ها  به شرکت های دانش بنیان با اولویت باشد و شرکت ها زودتر از سال گذشته به هدفشان برای دریافت وام برسند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بدین واسطه منابع بانکها برای شرکت های دانش بنیان مستقل خواهد شد، گفت: همچنین قرار است شعبه های خاصی برای بررسی طرح های دانش بنیان برای ارائه تسهیلات از این ۱۲ بانک مشخص شود تا روند ارزیابی سریعتر باشد.

دلیری با بیان اینکه بدین واسطه سرعت کار طرح ها برای دریافت تسهیلات از سالهای گذشته بیشتر می شود، عنوان کرد: بانکها توافق کردند شعبه های خاص را به این امر اختصاص دهند و بروکراسی کمتری برای شرکت های دانش بنیان فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ها باید ابتدا مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرد و بعد برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کند، افزود: شرکت ها بعد از تایید، برای ارزیابی به بانک های تعیین شده مراجعه می کنندو مبلغ آن مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: برای این اقدام شورای خاصی در نظر گرفته شده و به صورت تفکیکی شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره به منابع تخصیص داده‌  شده در دو بخش صنعت و کشاورزی خبر داد: در سال ۹۶ منابع صندوق توسعه ملی در  دو  بخش صنعت و کشاورزی خلاصه شد، با این تفاوت که در بخش صنعت این منابع ۱۶ درصد و در بخش دانش‌بنیان ۱۲ درصد در نظر گرفته‌ شده است، و همچنین منابع صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی، در حال حاضر ۱۴ درصد محاسبه می‌شود، که این میزان در بخش دانش‌بنیان به ۱۰ درصد تقلیل می یابد.

منبع خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *