اخبار

تجارت محصولات دامپزشکی با به‌کارگیری زیست‌فناوری توسعه می‌یابد

تجارت محصولات دامپزشکی

تجارت محصولات دامپزشکی

تفاهم نامه همکاری «توسعه زیست‌فناوری دامپزشکی» بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری در توسعه زیست‌فناوری دامپزشکی، گفت: امروز با دانش زیست فناوری می توانیم با روش زیستی رشد دام را افزایش دهیم که این کار منجر به شکوفایی دامپروری می شود.

وی افزود: بسیاری از مردم با درآمد حاصل از پرورش دام، طیور و آبزیان زندگی می کنند و تعداد زیادی از مردم نیز مصرف کننده این محصولات هستند به همین دلیل سلامت دام مساوی است با اطمینان خاطر و تامین سلامتی مردم.

به گفته قانعی، اگر بخواهیم سلامت و معیشت مردم را در کنار هم تامین کنیم چاره ای نداریم جز پناه بردن به دانش زیست فناوری؛ زیرا این علم توانایی پاسخ گویی به تامین سلامت مردم، نیاز تولید کننده و تامین معیشت مردم را دارد.

وی بیان کرد: در طی سه سال گذشته تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه زیست فناوری رشد خوبی یافته است و تعداد قابل توجهی از این شرکت ها در حوزه دام، طیور و آبزیان فعالیت می کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: زیست فناوری موظف است به واکسنی دست یابد تا تولید کننده، با اطمینان به پرورش دام، طیور و آبزیان بپردازد و با خسارت های ناگهانی روبرو نشود.

قانعی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، تولید واکسن دام، طیور و آبزیان مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهد گرفت و با توجه به موضوع مهم آن، از همین امروز اقدامات اجرایی تفاهم نامه را پیگیری می کنیم.

در ادامه این نشست، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، نیز گفت: ما به دنبال آن هستیم که در حوزه اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از دانش زیست فناوری، وابستگی به صنعت نفت را کاهش دهیم.

وی افزود: ما به منظور افزایش تجارت و صادرات محصولات دامپزشکی باید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و دانش زیست فناوری استفاده کنیم.

به گفته رفیعی پور، ایران نیازمند دانش زیست فناوری در توسعه واکسن ها، داروها، مکمل ها و افزودنی های دامپزشکی است و این دانش می تواند در تولید کیت های تشخیصی و امکان تشخیص بیماری های دام، طیور و آبزیان اهلی و غیر اهلی به ما کمک کند.

وی با بیان این که دانش زیست فناوری می تواند در حوزه همانند سازی حیوانات نیز استفاده شود،گفت: توسعه فناوری رکن اساسی تحقیقات، پیشگیری، مبارزه، مراقبت، ریشه کنی و کنترل بیماری های دام، طیور، آبزیان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: دامپزشکی برای پیشبرد برنامه های راهبردی باید توجه ویژه به فناوری داشته باشد، زیرا منجر به پایداری این حوزه خواهد شد.

در این تفاهم نامه آمده است که «توسعه توانمندی های سازمان دامپزشکی کشور برای پایش محصولات زیست فناوری دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم و نیز فرآورده های دامی و مرتبط با دامپزشکی»، «حمایت از توسعه زیست فناوری دامپزشکی در کشور»، آگاهی رسانی به جامعه تخصصی و غیرتخصصی در زمینه پتانسیل ها و کاربردهای زیست فناوری در حوزه های مختلف دامپزشکی» مهم ترین اهداف تعیین شده این همکاری مشترک است.

زمینه های همکاری مشخص شده در این تفاهم نامه شامل «بررسی، معرفی و به اشتراک گذاشتن آخرین یافته های جهانی مرتبط برای استفاده کارشناسان سازمان ها و عموم مردم»، «تدوین و اجرای برنامه های آموزشی تخصصی»، «حمایت از ایجاد و توسعه زیست فناوری در دامپزشکی، همکاری در زمینه فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز زیست فناوری در عرصه دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم و نیز فرآورده های دامی و مرتبط با دامپزشکی» و «بررسی راه کارهای فنی و عملیاتی نحوه کنترل و کاهش پسماندهای ناشی از فرآیندهای زیست فناوری در دامپزشکی» است.

همچنین «شناسایی و حمایت از انجام طرح های مشترک در زمینه های استفاده از زیست فناوری در پرورش دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم و نیز فرآورده های دامی و مرتبط با دامپزشکی»، «حمایت از پروژه های زیست فناوری شرکت های خصوصی، حمایت ا برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس ها، و همایش های تخصصی مشترک و همکاری در برنامه های فی مابین» و «جهت دهی پژوهش ها و پایان نامه های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی کشور در راستای پاسخگویی به نیازهای زیست فناوری دامپزشکی» از دیگر زمینه های همکاری در این تفاهم نامه است.

منبع خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *