اخبار

مدیرعاملی ۳۵۰ استارتاپ ایرانی در اختیار زنان

استارتاپ

استارتاپ

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: زنان مدیرعاملی ۳۵۰ کسب وکار نوپا و استارتاپ را در اختیار دارند که با عضویت در هیات مدیره، حدود ۱۲ درصد فعالان حوزه فناوری را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری در سمینار نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب حدود ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل کشور و ۱۰۰ هزار نفر نیز در خارج از کشور داشتیم، افزود: از این تعداد دانشجو، ۲۲ درصد ورودی دانشگاهها مربوط به بانوان بود و در حال حاضر از ۴ میلیون و ۷۰۰ دانشجو، ۵۶ درصد ورودی دانشگاه ها را بانوان دراختیار دارند.

وی با اشاره به وضعیت کسب و کارها در کشور، گفت : در مطالعاتی که انجام شده است مشخص شده که با پول نمی توان کسب و کاری راه اندازی کرد و مشکل راه اندازی کسب و کارها در کشور نبود اکوسیستم و زیست بوم آن است و زیست بوم کسب و کارها پایه های مختلفی دارد.

ستاری تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه یکی از مهمترین این پایه ها است و اینکه استارتاپی هفته ای ۱۰ درصد رشد داشته باشد آرزوی بخش خصوصی است که در این حوزه سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه فعالیت این استارتاپ ها محیط جدیدی در کشور ایجاد می کند، خاطر نشان کرد : هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد دانش بنیان را حوزه ICT  تشکیل می دهد .

ستاری با اشاره به اینکه برای بانوان نیز این اکوسیستم  کسب وکارهای نوپا فراهم نیست ، تاکید کرد : مدیرعاملی ۳۵۰ شرکت و استارتاپ در کشور را زنان در دست دارند که با عضویت در هیات مدیره حدود ۱۲ درصد فعالان این حوزه را تشکیل می دهند و این موضوع می تواند الگو باشد.

وی با بیان اینکه در اکوسیستم کارآفرینی روزمرگی وجود ندارد، افزود: کسانی که با تفکر استخدام وارد این حوزه شوند برای اکوسیستم استارتاپ مناسب نیستند و راه حل اشتغال در کشوری که ۳۴ میلیون جوان دارد استخدام نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه اکوسیستم فعلی برای کارآفرین شدن بانوان مناسب نیست، تاکید کرد : باید این اکوسیستم اصلاح شود و این موضوع فقط به دولت مربوط نیست و  بحث فرهنگ جامعه است .

وی با اشاره به آمار های جهانی درباره کنار گذاشتن شغل زنان بعد از ازدواج و زایمان دردنیا، گفت : ایده های زنان در این حوزه کمتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد به دلیل اینکه در ابتدا یک زن باید خود را ثابت کند تا بعد از آن به ایده وی پرداخته شود.

ستاری با تاکید براینکه ۵ تا ۱۰ درصد ایده های زنان توانسته سرمایه گذاری را به خود جذب کند، تصریح کرد : البته این موضوع مربوط به کشور ما نیست و در دنیا نیز زنان فقط ۱۰ درصد درآمد اقتصاد جهانی را دارند و ۱ تا ۲ درصد مالکیت جهانی در اختیار زنان است.

وی گفت: نکته ای که در کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد هوش و خلاقیت است. در این حوزه کسی متوجه اینکه چه کسی با چه جنسیتی حضور دارد نمی شود و این حوزه نظام کسب و کارجدیدی است که زنان می توانند زیست بوم خود را در این فضا ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود :  هم اکنون ۵۵ درصد فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر ما زنان هستند و موانع حضور آنان در این زیست بوم باید برداشته شود. دولت نیز در این حوزه از زنان حمایت می کند.

وی سرمایه گذاران زن و کسانی که برای ایده زنان سرمایه گذاری می کنند را از نیازهای کشور در این حوزه عنوان کرد و افزود:  حوزه های تولید محتوا، علوم انسانی و مد و لباس و موارد دیگری که به زنان مربوط می شود، برای سرمایه گذاری و فعالیت مناسب است .

منبع خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *