اخبار

تولید داروهای جدید الگوی ارتباط موثر دانشگاه با صنعت هستند

تولید داروهای جدید

تولید داروهای جدید

وزیر بهداشت گفت: معرفی دو داروی جدید در پژوهشکده گوارش و کبد ایران می تواند الگویی از ارتباط موثر دانشگاه با صنعت برای سایر اساتید باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم معرفی دو داروی درمان هپاتیتC و پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی ضمن بیان این مطلب گفت: داروی «سووداک» یک داروی ترکیبی و بسیار اثربخش است که مدعی هستند می تواند با هزینه ای کمتر از یک دهم معادل خارجی، هپاتیت سی را از بین ببرد.

وزیر بهداشت افزود: داروی «پلی پیل» نیز یک داروی اثر بخش برای پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی است که دکتر ملک زاده سالها است از آن استفاده می کند و مصرف آن را به بنده نیز پیشنهاد داد، اما به صورت جسته و گریخته مصرف کردم اما می دانم که در وزارت بهداشت، خیلی افراد به دلیل اثربخشی، از این دارو استفاده می کنند.

هاشمی گفت: دکتر ملک زاده یکی از بهترین الگوهایی است که می توان روی وی تبلیغ کرد تا معرفی شود. عمر وی زنجیره کاملی از خدمت است چراکه فقط به امر پژوهش مشغول نبوده و نتیجه پژوهش های وی و همکارانش، کاملا کاربردی است و می تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند.

وزیر بهداشت گفت: برای داروهایی که امروز معرفی شد، بیش از ۱۰ سال تلاش و صبوری شده و امیدوارم که بیمه ها نیز از آنها حمایت کرده و پوشش مناسبی برای نیازمندان فراهم کنند.

 هاشمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از علاقه مندان به استاد محقق داماد هستم. ایشان و مرحوم دکتر شریعتی، مطالب ارزشمندی در مورد خشونت مقدس دارند و استاد محقق داماد، چندین دهه است که به مقابله با خرافه گویی در دین پرداخته و امثال وی در کشور زیاد هستند اما به هر دلیلی، صدای آنها رسا نیست.

وزیر بهداشت گفت: باید متاسف باشیم که ۳۰ سال پیش در مورد خودگردانی مراکز و بیمارستانهای آموزشی، به نحوی تصمیم گیری شده که نتوانسته ایم از سرمایه ارزشمند نیروی انسانی استفاده کنیم.

هاشمی گفت: ۳۰ سال پیش برخی از همکاران ما در جامعه پزشکی تصمیم به خودگردانی بیمارستانها گرفتند و اساتید نمی دانند که باید وقت خود را صرف درمانگاه، اتاق عمل و حوزه درمان کنند یا صرف آموزش و پژوهش که موجب نشاط و طراوت می شود.

وزیر بهداشت افزود: این شرایط باعث شد که متاسفانه رئیس بیمارستان و دانشگاه علاقه مند شود که استاد و دانشجو برای مجموعه های تحت مدیریت شان پول بیاورند و وقت بیشتری در درمانگاه و اتاق عمل باشند که این نگاه با آموزش و پژوهش کاملا در منافات است.

هاشمی گفت: متاسفانه به دلیل سیاست های نادرست دوران گذشته، بهترین سرمایه های کشور را مستهلک می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در دوران اخیر و تصدی دکتر ملک زاده در معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، سرمایه بسیار خوبی برای کشور ایجاد شده و هزینه های کوهورت، با هزینه برخی پروژه های بی ثمر در کشور، قابل مقایسه نیست و نوعی، تمرین پژوهش است.

منبع خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *