حمایت کنندگان و تسهیلات

صندوق توسعه فناوری های نوین چگونه از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند؟

صندوق توسعه فناوری های نوین

صندوق توسعه فناوری های نوین

1-1-معرفی

«صندوق توسعه فناوري هاي نوين»، از جمله صندوق هاي غيردولتي پژوهش و فناوري است كه به منظور ايجاد زمينه هاي مشاركت و سرمايه گذاري بخش غيردولتي و حمايت كمي و كيفي از فعاليتهاي پژوهشي كاربردي- توسعه اي و فناوري و همچنين ارائه خدمات مالي ويژه و منحصر به فرد به كارآفرينان متخصص و نوآوران با حمايت دولت و پارك فناوري پرديس مستند بر ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه كشور (مكرر در ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه) و بر اساس مجوز كارگروه مربوطه تاسيس گرديد.

سهامداران این صندوق عبارتند از:

– وزارت علوم، تحقيقات و فناوري که 20 درصد سهام صندوق را در اختیار دارد.

– شركت كارآفريني و فناوري ايران که 29 درصد سهام صندوق را در اختیار دارد.

– موسسه توسعه فناوري نخبگان که 25.5 درصد سهام صندوق را در اختیار دارد.

– موسسه توسعه علم و فناوري ايرانيان که 25.5 درصد سهام صندوق را در اختیار دارد.

صندوق توسعه فناوری های نوین

 1-2- خدمات

 سرمايه­ گذاري خطرپذير (VC)
مشاركت مدني
ليزينگ محصولات دانش­ بنيان
صدور ضمانت­نامه بانكي
فروش اقساطي
مضاربه
تضمين طرح ­هاي دانش­ب نيان
خريد تضميني
قرض ­الحسنه

 1-3-میزان سرمایه­ گذاری

سرمایه ثبتی این صندوق، بالغ بر 10,000,000,000 ریال می­باشد که صندوق آمادگی دارد این  مبلغ را با اولویت­های مد نظر بر روی طرح­ها سرمایه­گذاری نماید.

1-4- چشم­ انداز، اهداف و استراتژی ­ها

1-4-1- اهداف :

بر اساس آيين­ نامه اجرايي ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه كشور و اساسنامه مصوب هيئت محترم دولت، اهداف صندوق به شرح ذيل مي­باشد:

ايجاد زمينه مشاركت و سرمايه­گذاري بخش غيردولتي در بخش پژوهش و فناوري
كمك به دستگاه­هاي اجرايي در جهت تجاري­سازي
دستاوردهاي پژوهش و فناوري و رفع مشكلات و موانع ايشان
جبران عدم تمايل نهادهاي مالي سنتي (همچون بانك­ها) براي سرمايه­گذاري در فناوري­هاي نوين و دانش­بنيان به دليل ريسك بالاي آنها
جبران خلاء ناشي از فقدان ادبيات مشترك بين بانك­ها و محققان و نوآوران خصوصا در مسائل مربوط به دانش فنی
ايجاد كسب و كارهاي جديد در حوزه­هاي مختلف فناوري­هاي پيشرفته داراي ارزش افزوده بالا
تسريع در فرايند تبديل ايده به ثروت (نوآوري) و جلوگيري از بروكراسي معمول

1-4-2- ماموريت:

توسعه فناوري هاي نوين، ارائه خدمات مالي به منظور كمك به توليد، توسعه و فروش فناوري هاي نوين مي باشد.

 1-4-3- موضوع فعاليت:

1- اعطاي وام و تسهيلات به اشخاص حقيق و حقوقي براي:

الف. اجراي طرح هاي پژوهشي و پژوهش هاي كاربردي، فرهنگي، هنري و فناوري

ب. اجراي مرحله توليد نيمه صنعتي طرح هاي به نتيجه رسيده پژوهشي و فناوري

ج. براي تدوين دانش فني حاصل از تحقيقات و انتقال نتايج تحقيقات به مرحله توليد

2- تأمين سرمايه ريسك­پذير و مشاركت و سرمايه گذاري در طرح هاي پژوهشي و فناوري

3- تضمين پرداخت به موقع تعهدات و اقساط طرح هاي پژوهشي و فناوري

4- صدور ضمانت نامه هاي مورد نياز مؤسسات پژوهشي و فناوري بخش غيردولتي

1-5-فرایندهای مربوط به ارائه تسهیلات

1-5-1-فرایند مربوط به VC:

دريافت فرم‌های مربوطه (تكميل فرم درخواست،تكميل فرم رزومه براي اعضاي كليدي وتكميل فرم اطلاعات اوليه و تكميل فرم پرسشنامه طرح) از سایت صندوق توسط متقاضي
ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست مشارکت با صندوق
 * تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد.
 پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته منشور صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته منشور صندوق، طرح مذكور توسط کارگزار بررسی و عملیات امکان‌سنجی طرح توسط کارگزار انجام و درنهایت گزارش امکانسنجی به کارگروه ارائه می‌گردد. در صورت تائید گزارش امکان‌سنجی توسط کارگروه، طرح مذکور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان انجام مشارکت و شرايط آن شامل ميزان سهم صندوق و نحوه مشارکت به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.

* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نماید.

پس از تعيين و اعلام شرايط مشارکت، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد و اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد مشارکت به صندوق مراجعه تا در نهایت منجر به تاسیس و ثبت شرکت با هدف اجرای طرح گردد.

*- نحوه اجرا و راهبرد طرح در شرکت(در زمان ثبت شرکت) مشخص شده و در صورت به بلوغ رسیدن شرکت، نحوه خروج و واگذاری سهم صندوق مشخص می‌گردد.

1-5-2-فرایند مربوط به مشارکت مدنی:

دريافت فرم‌های مربوطه (فرم درخواست تسهيلات،فرم رزومه مجريان طرح، فرم اطلاعات اوليه و فرم پرسشنامه) از سایت صندوق توسط متقاضي

ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت تسهيلات از صندوق

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد.

پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت تسهيلات و شرايط آن شامل ميزان تسهيلات مصوب و نحوه و سهم مشارکت صندوق به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.

* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد

پس از تعيين و اعلام شرايط مشارکت و نحوة پرداخت تسهيلات مصوب، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد و … اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايد.
متقاضي موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط يا اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد.

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

1-5-3- فرایند مربوط به لیزینگ محصولات دانش­ بنیان:
دريافت فرم‌های مربوطه(فرم درخواست تسهیلات، رزومه مجریان طرح و فرم اطلاعات مربوط به خريدار و فروشنده) از سایت صندوق توسط خريدار و فروشنده
ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراهمدارک مورد نياز مرحله اول و نامة رسمي درخواست دريافت تسهيلات از صندوق.توسط خريدار و فروشنده 

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي‌گيرد.

پس از دريافت مدارک مرحله اول،مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز مي‌گردد.
در صورت پذيرش اوليه طرح،مدارك مورد نياز مرحله دوم تسهيلات توسط متقاضيان تكميل و به صندوق ارسال مي‌گردد و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد. در صورت تكميل بودن مدارك، دوره بررسي تا اعلام نتيجه حداكثر 45 روز بطول مي‌انجامد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت تسهيلات و شرايط آن شامل ميزان تسهيلات مصوب، نحوه و ميزان اقساط پرداخت و بازپرداخت و تضامین لازم توسط كارشناس صندوق به اطلاع خريدار و فروشنده خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.
* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد.
پس از تعيين و اعلام شرايط و نحوة پرداخت تسهيلات مصوب، خريدار و فروشنده موظف هستند با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد، تضامین لازم و… اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايند.
تسويه حساب و استرداد اسناد تضمين پس از پايان كليه بازپرداخت‌ها صورت مي‌گيرد.
خريدار موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد.

* خريدار و فروشنده در تمامي مراحل مي‌توانند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

 1-5-4-فرایند مربوط به صدور ضمانت­نامه:

شركت‌هاي دانش‌بنيان متقاضي استفاده از اين نوع خدمات مالي صندوق مي‌توانند با ارسال مدارك، پرونده خود را در جريان بررسي قرار داده و صندوق توسعه فناوري‌هاي نوين نيز با توجه به آيين­نامه‌هاي مصوب خود نسبت به قبول و انجام تقاضاي متقاضي اقدام مي‌نمايد.

دريافت و تکمیل فرم‌های(فرم درخواست صدور ضمانت نامه، فرم تکمیل اطلاعات اولیه) و   فرم­های اعتبار سنجی (حقیقی و حقوقی) مربوطه و مدارک مورد نیاز توسط متقاضي
ارائه و يا ارسال مدارک درخواستی تكميل شده به همراه پيوست‌هاي مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت ضمانت‌نامه از صندوق توسط متقاضی

* تكميل دقيق و ارسال اطلاعات درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي‌گيرد.

پس از دریافت کامل مدارک، مراحل بررسی توسط کارشناسان صندوق آغاز گردیده و مذاکرات و مکاتبات مورد لزوم جهت حصول نتیجه نهایی انجام می پذیرد. در صورت تکمیل بودن مدارک، هماهنگی های لازم بمنظور معرفی به شرکت های ارزیاب و نهایتاً بازدید از شرکت متقاضی صورت می پذیرد. (هزینه های کارشناسی , ارزیابی بر عهده متقاضی می باشد)
پس از مشخص شدن گزارش بازدید و جمع بندی کارشناسی (در حوزه های مالی، فنی و سیستمی)، موضوع در جلسات کمیته ضمانت نامه صندوق طرح و تصمیمات لازم اخذ می گردد.

* در صورت برطرف نمودن دلایل اصلی عدم تصویب توسط متقاضی، متقاضی ‌می‌تواند مجدداً درخواست خود را پیگیری نماید.

پس از تصویب و تعیین شرایط ( تضامین و وثائق، میزان آورده نقدی و …)، شرایط مصوب در کمیته ضمانت‌نامه صندوق به اطلاع متقاضی رسیده و متقاضی می‌بایست با هماهنگی کارشناسان صندوق نسبت به تهیه تضامین و وثائق و … مصوب، اقدام نموده و پس از تکمیل شرایط مذکور، به صندوق مراجعه نماید.
تنظیم قرارداد:
در صورتموافقت متقاضی با شرایط صدور ضمانت‌نامه, اگر ضمانت‌نامه صندوق مورد نياز باشد، اقدامات لازم درخصوص تنظیم قرارداد ضمانت‌نامه توسط کارشناسان صندوق صورت می‌پذیرد. (نمودار گردش کار ضمانت‌نامه مستقیم)
اگر ضمانت‌نامه بانك عامل مورد نياز باشد در صورت تصویب در کمیته ضمانت‌نامه صندوق ، اقدامات لازم به منظور معرفي متقاضي به بانك صورت می‌پذیرد. (نمودار گردش کار ضمانت‌نامه غیر مستقیم)

* در خصوص درخواست ضمانت‌نامه از بانک همراه با تضمین صندوق، متقاضی پس از تکمیل مدارک مورد نياز بانك عامل، جهت امضا توسط صندوق (همراه با نماینده بانک)، به صندوق مراجعه می‌نماید.

توضیحات تکمیلی

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي ایشان استفاده نمايد.

* متقاضی می‌بایست نوع و میزان ضمانت‌نامه درخواستی، مدت ضمانت‌نامه، مضمون‌له و مضمون‌عنه را بصورت دقیق در نامه درخواست مشخص نماید.

* اسناد شرکت در مناقصه (کپي روزنامه اعلام مناقصه به پيوست) در مورد ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه الزامی است.

* تصویر کامل قرارداد به همراه مستندات و ضمائم قرارداد کار الزامی است.

* کلیه اسناد شرکت می بایست ممهور به مهر شرکت گردیده و بصورت کامل جهت تشکیل پرونده به آدرس صندوق ارسال گردد.

* ارسال تصویر تمامی فیش‌های واریزی به صندوق الزامی می‌باشد و در صورت عدم ارسال فیش در همان روز، پرونده شرکت متقاضی بعنوان نقص مدرک بایگانی می­گردد.

1-5-5- فرایند مربوط به فروش اقساطی:

دريافت فرم‌های مربوطه (فرم درخواست تسهیلات)از سایت صندوق توسط متقاضي
ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت تسهيلات از صندوق

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد .

پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور درهیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت تسهيلات و شرايط آن شامل ميزان تسهيلات مصوب، نحوه و ميزان اقساط پرداخت و بازپرداخت و تضامین لازم به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.

* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد.

پس از تعيين و اعلام شرايط و نحوة پرداخت تسهيلات مصوب، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد، تضامین لازم و… اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايد.
تسويه حساب و استرداد اسناد تضمين پس از پايان كليه بازپرداخت‌ها صورت مي‌گيرد.
متقاضي موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط يا اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد.

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

1-5-6- فرایند مربوط به مضاربه:

دريافت فرم‌های مربوطه (فرم درخواست تسهیلات،فرم رزومه مجریان طرح) از سایت صندوق توسط متقاضي

ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت تسهيلات از صندوق

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد .

پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد .
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت تسهيلات و شرايط آن شامل ميزان تسهيلات مصوب و نحوه پرداخت به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.

 * در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد .

پس از تعيين و اعلام شرايط و نحوة پرداخت تسهيلات مصوب، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد و … اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايد .
متقاضي موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط يا اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد. 

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

1-5-7- فرایندمربوط به تضمین طرح­های دانش­ بنیان:

شركت‌هاي دانش‌بنيان متقاضي استفاده از اين نوع خدمات مالي صندوق مي‌توانند با ارسال مدارک ذيل، پرونده خود را در جريان بررسي قرار داده و صندوق توسعه فناوري‌هاي نوين نيز با توجه به آيين نامه‌هاي مصوب خود نسبت به قبول و انجام تقاضاي متقاضي اقدام مي‌نمايد. 

مدارك مورد نياز

تکمیل فرم درخواست تضمین گارانتی

متقاضی می‌بایست نوع و میزان محصول تولیدی، مدت گارانتی، نهاد صادر کننده گارانتی را بصورت دقیق در نامه درخواست مشخص نماید.

تکمیل فرم رزومه مجریان طرح

پر نمودن فرم رزومه براي هر يک از اعضاي تيم متقاضي و اعضای هئیت مدیره شرکت الزامی است.

تکمیل فرم پرسشنامه محصول
كپي اساسنامه، شركت نامه، آگهي تأسيس و روزنامه رسمي به همراه كليه تغييرات
كپي شناسنامه و كارت ملي كليه اعضاي هيئت مديره
برگه گارانتی محصول
لیست مشخصات مهم محصول
ارائه استعلام حساب شرکت نزد بانک
صورتحساب بانكي، صورت هاي مالي حسابرسي شده سال 89، تراز آزمايشي سال 90، مجوز فعاليت از مراجع ذيربط و پارك فناوري پرديس، كارت بازرگاني، گواهي رتبه­بندي، ليست اموال شركت

فرایند مربوطه:

دريافت و تکمیل فرم‌های (درخواست و رزومه) مربوطه و مدارک مورد نیاز توسط متقاضي
ارائه و يا ارسال مدارک درخواستی تكميل شده به همراه پيوست‌هاي مورد نياز و نامة رسمي درخواست تضمین گارانتی از صندوق

* تكميل دقيق و ارسال اطلاعات درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي‌گيرد. 

پس از دريافت کامل مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات و مكاتبات مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي با بیمه انجام مي پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك و پس از بررسی کامل و جمع بندی کارشناسی، درخواست در کمیته اعتباری صندوق مطرح می گردد.

* در صورت تائید در کمیته اعتباری صندوق، موضوع در جلسات مشترک با نماینده بیمه ، متقاضی و صندوق مطرح و تصمیمات لازم اخذ می‌گردد.

درصورت تائید در کمیته اعتباری صندوق، اقدامات لازم درخصوص تضمین گارانتی توسط کارشناسان صندوق صورت می‌پذیرد و در صورت عدم تصویب، موضوع به متقاضی ارجاع می‌گردد.
* در صورت برطرف نمودن دلایل اصلی عدم تصویب توسط متقاضی، متقاضی می‌تواند مجددا درخواست خود را پیگیری نماید.
پس از تصویب و اعلام شرایط، تضامین مصوب، تعداد و نوع گارانتی محصول، سقف پرداخت خسارت، لیست محصولات اصلی و جانبی شامل گارانتی به اطلاع متقاضی رسیده و متقاضی می‌بایست با هماهنگی کارشناسان صندوق نسبت به تهیه برگه گارانتی محصول اقدام نموده و پس از تکمیل بمنظور ممهور نمودن برگه گارانتی به صندوق مراجعه نماید.
پس از ممهور نمودن برگه ضمانتنامه با هماهنگی صندوق، برگه مذکور به بیمه ارسال می­گردد و پس از تائید بیمه به متقاضی جهت استفاده در محصول ارائه می­گردد.
* متقاضی در تمامی مراحل می‌تواند با کارشناس مربوطه ارتباط و با وی ملاقات داشته باشد.
فرایند مربوط به خرید تضمینی:
دريافت فرم‌های مربوطه (فرم درخواست تسهیلات) از سایت صندوق توسط متقاضي
ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت تسهيلات از صندوق

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد .

پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت تسهيلات و شرايط آن شامل ميزان تسهيلات مصوب و نحوه پرداخت به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد.

* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد.

پس از تعيين و اعلام شرايط و نحوة پرداخت تسهيلات مصوب، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد و … اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايد.
متقاضي موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط يا اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد.

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

1-5-9-فرایند مربط به قرض ­الحسنه:

تعريـف

قرض الحسنه اعطايي عقدي است كه به موجب آن صندوق (به عنوان قرض دهنده) مبلغ معيني را طبق شرايط مقرر به اشخاص حقيقي و حقوقي واجد شرايط (به عنوان قرض گيرنده) به قرض واگذار نمايد.

متقاضي با مراجعه به سايت صندوق، فرم­هاي مربوطه را تكميل و همراه با مدارك مورد نياز به صندوق ارائه مي­نمايد. پس از تكميل فرم­ها نسبت به اخذ اطلاعات توسط صندوق و يا شركت سنجش فناوري خاورميانه در مورد متقاضي و ضامن (در صورت تضمين شخص ثالث) اقدام مي گردد.

فرایند مربوطه:

دريافت فرم‌های مربوطه (فرم درخواست وام،پرسشنامه طرح) از سایت صندوق توسط متقاضي
ارائه و يا ارسال فرم‌های تكميل شده به همراه مدارک مورد نياز و نامة رسمي درخواست دريافت وام از صندوق

* تكميل دقيق و كامل فرم‌ها و ارسال مدارک درخواستي الزامي بوده و تقاضاهايي كه بطور ناقص ارسال گردد مورد بررسي قرار نمي گيرد.

پس از دريافت مدارک، مراحل بررسي توسط كارشناسان صندوق آغاز گرديده و مذاكرات، مكاتبات و بازديدهاي مورد لزوم جهت حصول نتيجه نهايي انجام مي‌پذيرد. در صورت تكميل بودن مدارك، درخواست در كميته اعتباري صندوق مطرح مي‌گردد.
در صورت تاييد كميته اعتباري صندوق، طرح مذكور در هیأت‌مدیره صندوق مطرح گرديده و منجر به اتخاذ تصميم نهايي مي‌گردد.
در صورت تصويب طرح، امكان پرداخت وام و شرايط آن شامل ميزان وام و نحوه پرداخت به اطلاع متقاضي خواهد رسيد و در صورت عدم تصويب، طرح مذكور راكد اعلام مي‌گردد

* در صورتي كه دلايل اصلي عدم تصويب طرح مرتفع گردد، متقاضي مي‌تواند مجدداً درخواست خود را ارائه نمايد.

پس از تعيين و اعلام شرايط و نحوة پرداخت وام مصوب، متقاضي موظف است با هماهنگي کارشناسان صندوق نسبت به تهيه پيوست‌هاي قرارداد و … اقدام نموده و پس از تكميل مدارك مذكور جهت عقد قرارداد به صندوق مراجعه نمايد.
متقاضي موظف است در صورت بروز هرگونه مغايرت در شرايط يا اجراي مفاد قرارداد، موضوع را سريعاً بطور كتبي جهت بررسي و درج در پرونده به صندوق اطلاع داده و مطابق تصميمات صندوق عمل نمايد.

* متقاضي در تمامي مراحل مي تواند با كارشناس طرح در صندوق در تماس بوده و از راهنمايي‌هاي وي استفاده نمايد.

* به هر طرح فقط يكبار وام قرض الحسنه پرداخت خواهد شد

نمونه طرح­های پذیرفته شده / در دست بررسی

موضوع

دستگاه اجرایی

مجری

مبلغ تسهیلات

توليد دستگاه همودياليز ايروست

معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري

شركت آريا طب فيروز

5 ميليارد ريال

سيستم كنترل كننده ماهواره

شركت بشري

5/1 ميليارد ريال

تجاري‌سازي دستگاه کروفوتوگرانی گازی

شركت كيميا شنگرف پارس

200 ميليون ريال

توليد برق‌گير

شركت برق‌گير توس

5/1 ميليارد ريال

پشتيباني و تجاري‌سازي نرم‌افزارهاي

Fracaflow ,Condorflow, Pumaflow

شركت ملي نفت

شركت مهندسي فن‌آوري پتروسار تارا

27   ميليارد ريال