حمایت کنندگان و تسهیلات

صندوق توسعه و فناوری ایرانیان چگونگی حمایت از شرکتهای دانش بنیان

صندوق توسعه و فناوری ایرانیان

صندوق توسعه و فناوری ایرانیان

1- صندوق توسعه و فناوری ایرانیان

1-1- معرفی

صندوق غیردولتی پژوهش و فناوري “توسعه فناوری ایرانیان” به استناد ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه (تکرار در ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه) و بر اساس مجوز كارگروه مربوطه، با هدف تسهیل تعاملات، هماهنگی و همکاری های مشترک در حوزه فناوری و نوآوری و با ارائه خدمات مناسب مالی و مشاوره ای در حوزه های دانش بنیان، سعی دارد زمينه براي تعامل موثر ميان مراکز پژوهشی و صاحبان دانش فني، صنايع، سرمايه گذاران و سیاستگذاران را فراهم نمايد.

فلسفه وجودی:

تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم توجه به توسعه فناوری و نوآوری بوده و توسعه این مهم نیازمند سیاستگذاری صحیح، توسعه زیرساخت­ها، نهادسازی، تخصیص بهینه منابع و رفع موانع همکاری بخش های مختلف می­ باشد. خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت­های مناسبی در زمینه توسعه زیرساخت­ ها و نهادسازی در حوزه ­های دانش­ بنیان صورت گرفته است، حال آنکه همچنان موانعی وجود دارد که از سرعت حرکت کشور در توسعه فناوری و نیل به اقتصاد دانش­ بنیان کاسته است. یکی از مهم­ترین این موانع، ضعف در تعامل، همکاری و هماهنگی میان نهادها و بازیگران فعال در این زمینه است. عوامل متعددی منجر به بروز چنین مانعی شده است که از آن جمله می­توان به نبود شفافیت در فعالیت­ها، اعتماد میان ذینفعان، زبان مشترک و وجود مخاطرات مالی و … اشاره نمود. بر این اساس، صندوق پژوهش و فناوری ایرانیان با هدف رفع موانع مذکور و ایجاد تعامل موثر میان بخش­های مختلف، تأسیس و شروع به فعالیت نموده است.

1-2- خدمات

ارائه انواع تسهیلات مالی مورد نیاز طرح های دانش­ بنیان

مشارکت در طرح­های دانش­ بنیان (مشارکت خطرپذیر، مشارکت حقوقی و مشارکت مدنی)
کارگزاری مالی و نظارت بر حسن انجام طرح­های دانش ­بنیان
ارائه خدمات مشاوره مدیریت و سرمایه­ گذاری (تهیه طرح­های کسب و کار، ارزشگذاری فناوری، مهندسی مالی و …)

1-3- چشم ­انداز، اهداف و استراتژی­ها

اهداف و ماموریت ­ها:

ایجاد شفافیت در توانمندی­ های داخلی، نیازمندی­ های صنایع و فرصت­های سرمایه­ گذاری در حوزه­های دانش­ بنیان
ایجاد سازوکارهای مناسب جهت همکاری و تعامل موثر میان فعالان در حوزه­های دانش­ بنیان.
کاهش مخاطرات مالی ناشی از تعاملات، دادوستدها و همکاری میان فعالان در حوزه های دانش بنیان
ایجاد زیرساخت­های مناسب بمنظور تخصیص بهینه منابع به طرح­های دانش­ بنیان و رفع نیازهای داخلی
ارائه خدمات نوین مالی و مشاوره­اي در حوزه­های دانش­ بنیان
ایجاد شبکه متخصصین و نخبگان کشور بمنظور بهره ­گیری از توان جمعی آنها

چشم­ انداز

صندوق توسعه فناوری ایرانیان در افق 1404 ه.ش.، موثرترین نهاد تسهیل­گر نوآوری و توسعه فناوری، پیشرو در ارائه خدمات نوین مشاوره­ای و مالی مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی و دارای بزرگترین دسترسی به شبکه نخبگان جوان، آرمان­گرا و ارزشی کشور است.

1-4- فرایندهای مربوط به ارائه تسهیلات

متقاضیان محترم جهت اخذ انواع خدمات مالی این صندوق شامل تسهیلات، مشارکت در سرمایه­گذاری، صدور انواع ضمانت نامه  و … لازم است ابتدا نسبت به تکمیل و ارسال فرم اولیه ارسال اطلاعات از طریق پست الکترونیکی (info@irtechfund.ir) یا ارسال فایل الکترونیکی بر روی لوح فشرده به آدرس صندوق اقدام نمایند. صندوق حداکثر ظرف 2 هفته شرایط اعطای انواع خدمات خود را به اطلاع متقاضی خواهد رسانید. چنانچه متقاضی متمایل به اخذ خدمات با شرایط اعلام شده باشد، لازم است برای تشکیل پرونده و طی مراحل ارزیابی، اقدام به واریز هزینه ارزیابی و تکمیل و ارسال مدارک و پیوست های مورد نیاز نماید. در صورت صحت اطلاعات ارسالی از سوی متقاضی و تطابق مشخصات طرح-متقاضی با معیارهای ارزیابی در نظر گرفته شده، صندوق نسبت به ارائه انواع خدمات مالی در قالب آیین نامه-های مربوطه اقدام خواهد نمود. جهت اطلاع از چگونگی محاسبه هزینه  ارزیابی، معیارهای صندوق در هر مرحله و سایر جزئیات مربوط به روند بررسی درخواست­ها به آیین­نامه روند بررسی درخواست خدمات مالی صندوق مراجعه فرمایید.

مستندات مربوط به مراحل ارزیابی و اجرای طرح:

بررسی طرح­ها (Aeennameh barresi tarhha)
رضایت­نامه مشتری حقیقی در خصوص مجوز ارسال اطلاعات دریافت گزارش وی از شرکت اعتبارسنجی (form_rezaiat)
فرم دریافت اطلاعات متقاضی و طرح (Form_Tarh_Motaghazi)
لیست مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده و اعتبارسنجی (Madarek)