مقالات دانش بنیان

نانو تکنولوژی چیست؟

نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی يا به عبارتي فناوري مادون ريز در دو دهه اخير پيشرفت هايي را در تكنولوژي وسايل و مواد با ابعاد بسيار كوچك به دست آورده است و به سوي تحولي فوق العاده كه تمدن بشري را تا پايان اين قرن دگرگون خواهد كرد، پيش مي رود.     

             

براي احساس اندازه هاي مادون ريز ، قطر موي سر انسان را كه يك دهم ميلي متر است در نظر بگيريد ، يك نانو متر 100 هزار برابر كوچك تر است. تكنولوژي و مهندسي در قرن جديد با وسايل اندازه گيري و توليداتي سر و كار خواهند داشت كه چنين ابعاد مادون ريزي دارند . در حال حاضر پروسه هايي در ابعاد چند مولكولي قابل طراحي و كنترل است . همچنين خواص مكانيكي ، شيميايي ، الكتريكي ، مغناطيسي ، نوري و … مواد در لايه ها در حدود ابعاد نانو متر قابل درك و تحليل و سنجش است .

نانو تکنولوژی در قرن حاضر مسيري را طي مي كند كه در آن مواد مادون ريز را بايد تركيب كرد تا دانه هاي بزرگ تر و كارآمد به وجود آورد . درست همان روشي كه در طبيعت براي توليد كردن حاكم است .
مجموعه هاي طبيعي ، تركيبي از دانه هاي مادون ريز قابل تشخيص با خواص مشابه و يا متفاوت با اندازه هاي در حدود نانو است .اكثر تحقيقات در فناوري هاي مادون ريز هم اكنون در درمان بيماري ها و يا دست يافتن به مواد جديد به ظهور رسيده است و موارد بسياري در مرحلة تحقيقات كاربردي و آزمايشي است . اكنون ساخت رايانه هاي بسيار كوچك تر و ميليون ها بار سريع تر در دستور كار شركت هاي تحقيقاتي قرار دارد .

در بياني كوتاه نانو تکنولوژی يك فرآيند توليد مولكولي است . همان طور كه طبيعت مجموعه ها را به طور خودكار مولكول به مولكول ساخته و روي هم مونتاژ كرده است . ما هم بايد براي توليد محصولات جديد با اين اعتقاد كه هر چه در طبيعت توليد شده ، قابل توليد در آزمايشگاه نيز هست ، نظير طبيعت راهي پيدا كنيم . البته منظور اين نيست كه چند هسته از مواد را توليد كنيم و با رساندن انرژي و خوراك پس از چند سال يك نيروگاه از آن بسازيم كه شهري را برق دهد . بلكه براي تركيب و تكامل خودكار توليدات مادون ريز كه به نحوي در مجموعه هاي بزرگ تر مصرف دارد راهي بيابيم . در اندازه هاي مادون ريز روش ها و ابزار آلات متعارف فيزيكي جوابگو نيستند . براي ساختن ماشين هاي مولكولي بايد روش پروسه هاي طبيعي را دنبال كرد كه
بحث هاي مفصل و كارشناسانه اي را در پي دارد .

نانو تكنولوژي يك فناوري عام و فراگير است

 در بسياري از فناوري هاي ديگر كاربرد داشته و در بعضي از آنها ايجاد تحول مي كند .

برخي از تأثيرات نانو تكنولوژي به اختصار در زير آمده است :

نانو تکنولوژی چیست  تأثير زياد نانو تکنولوژی در توليد خلاقيت و كارآفريني

–  تأثير زياد نانو تکنولوژی در رفاه و زندگي مردم

– تأثير زياد نانو تكنولوژي بر امنيت و دفاع ملي

– تأثير نانو تكنولوژي در حفظ محيط زيست

–  نانو تكنولوژي تمام دستاوردهاي گذشتة بشر را كه در ماده تحقق يافته است ، متحول مي سازد 

–  نانو تكنولوژي باعث همگرايي رشته هاي علمي و تخصص هاي مختلف مي شود .

–  نانو تكنولوژي رقيب ساير فناوري ها نيست بلكه مكمل آنهاست .

 كاربردهاي نانو تکنولوژی همه جا همراه با هزينة كمتر ، دوام و عمر بيشتر ، مصرف انرژي كمتر ، هزينة نگهداري كمتر و خواص بهتر است .

نانو تکنولوژی مولكولي، علمي است كه ما را قادر به ساختن مواد از اتم ها مي سازد و در اين صورت ما توانايي آرايش دوبارة مواد را با دقت اتمي خواهيم داشت .

نانو تکنولوژی ، توانمندي توليد مواد ، ابزارها و سيستم هاي جديد با در دست گرفتن كنترل در سطوح مولكولي واقعي و استفاده از خواصي است كه در آن سطوح ظاهر مي شود .

انقلابي كه توسط نانو تكنولوژي در دهه هاي آينده به وجود خواهد آمد ، پيشرفت هاي غيرمنتظره اي را در عرصه هاي مختلف وعده مي دهد . تحولات اقتصادي ، صنعتي و روش هاي مناسب حفظ سلامتي و ايجاد محيطي دلپذير از پيامدهاي اين تكنولوژي است .

به كمك نانو تکنولوژی در آينده اي نه چندان دور !!!

– خانه هايي ساخته خواهد شد كه آجرهاي آن در صورت بروز هرگونه ترك خوردگي ، خودشان را ترميم و بازسازي مي كنند .

–  اتومبيل ها با لايه اي نازك اما به استحكام الماس پوشانده مي شود كه در مقابل هرگونه خراش و ضربه محافظت مي شوند .

–  پزشكان صدها نوع بيماري را تنها با قرار دادن يك قطره خون در يك دستگاه تشخيص داده و پس از چند ثانيه نتيجه را دريافت مي كنند .

لباس هايي تولید میشوند كه در سرما و گرما دماي بدن را همواره در حالت تعادل نگه داشته و در تمام فصول قابل استفاده مي باشند و به دليل كيفيت بافت مولكولي كثيف نشده و نيازي به شستشو ندارند .

–  ظروف غذاخوري و لوازمي توليد مي شود كه براي تميزكردن آنها نياز به هيچ گونه مادة شوينده اي نيست و تنها با آب پاك مي شوند .

–  كفش هايي توليد مي شوند كه با وجود صاف بودن كف آن هرگز بر روي يخ و برف نمي لغزند .

–  با استفاده از نانو تکنولوژی قادر خواهيم بود يك گلولة كاليبر 45 را با يك سطح نازك و سبك مثل ورق كاغذ متوقف كنيم .

–  آسانسور فضايي از ديگر دستاوردهاي نانو تکنولوژی است كه انسان را از زمين به فضا مي برد و از نظر تئوري مي توان اين آسانسور را با استفاده از CNT ساخت (CNT لوله هاي استوانه اي با ضخامت يك اتم هستند كه داراي خاصيت فلزي يا نيمه فلزي هستند)

–  به كمك نانو تکنولوژی مي توان حدود 250 ميليون حرف نانومتري را كه معادل 300 كتاب 300 صفحه اي است . بر روي سطح مقطع يك موي انسان نوشت .

نانو تکنولوژی مي تواند تغييرات اساسي در زمينة توليد ، سلامتي بشر ، ذخاير انرژي ، پزشكي ، دارويي ، حمل و نقل ، كشاورزي ، ارتش و … ايجاد كند .بسيار مهم است كه مردم براي پيشرفتي غيرمنتظره و تكنولوژيكي آماده شوند اين موج به آرامي در راه است .

 دانشمندان نيز به تازگي بر اين باورند كه دوره كشف علوم جديد به پايان رسيده است. شايد موقع آن فرا رسيده، تا از زاويه اي ديگر به علوم مختلف نگاه كنيم. آنها معتقدند ما مي توانيم با تغيير در خواص مولكولي مواد كارايي شان را بهبود دهيم. به همين دليل از نانو بعنوان يك تكنولوژي و يا يك فن آوري نوين نام برده مي شود، نه علمي كه تازه بشر آنرا كشف كرده است. نانو تکنولوژی با نگاهي مجدد به وسايل، سيستم ها و موادي كه تاكنون ساخته شده اند، سعي در برطرف كردن عيوب آنها دارد.

2- تعريف فناوري نانو از منابع مختلف

يك نانومتر يك هزارم ميكرون است و اگر بخواهيم احساس فيزيكي نسبت به آن داشته باشيم مي‌توان گفت كه يك نانومتر 80000/1قطر موي انسان مي ‌باشد اما اين تعريف مقياس نانو، نمي تواند مقايسه درستي باشد چرا که ضخامت موي انسان با توجه خصوصيات فردي هرانسان از چند ده ميكرو متر تا چند صد ميكرومتر متغير مي باشد.

بنابراين نياز به يك استاندارد براي بيان مفهوم مقياس نانو وجود دارد. با ايجاد ارتباط ميان اندازه اتم‌ ها و مقياس نانو مي ‌توان يك نانومتر را راحت‌تر تصور كرد. يك نانومتر برابر قطر 10 اتم هيدروژن و يا 5 اتم سيلسيم مي ‌باشد. درك اين موضوع براي افراد معمولي نيز راحت‌ تر مي ‌باشد. علي ‌رغم اينكه درك اندازه يك اتم براي افراد غير علمي ساده نمي ‌باشد، با اين حال اندازه دقيق اتم براي فهماندن اين مقياس زياد اهميت ندارد. چيزي كه با اين تشابه مشخص مي ‌شود، اين است كه نانو فناوري عبارت است از:

 2-1- دستكاري كوچكترين اجزاء ماده يا اتم‌ ها

فناوري نانو عبارت است از هنر دستكاري مواد در مقياس اتمي يا مولكولي و به خصوص ساخت قطعات و لوازم ميكروسكوپي (مانند روبات‌ هاي ميكروسكپي)

فناري نانو فناوري است كه بر پايه دستكاري تك‌ تك اتم ‌ها و مولكول ‌ها استوار است بدين منظور كه بتوان ساختاري پيچيده را با خصوصيات اتمي توليد كرد.

تعريف فناوري نانو: توسعه و استفاده از ادوات و قطعاتي كه اندازه آنها تنها چند نانومتر است. تحقيق بر روي قطعات و ادوات بسيار كوچك كه خواص شان به خواص الكترونيكي اين قطعات وابسته است و خواص الكتريكي آنها احتمالاً متأثر از حركت تعداد معدودي الكترون در طي عملكرد قطعه مي ‌باشد. اين ادوات، سريع ‌تر از ادوات بزرگتر عمل مي‌كنند. مسأله قابل توجه اين است كه مي ‌توان چنين ساختارهاي در ابعاد مولكولي را به كمك انتخاب مناسب مراحل واكنش‌ هاي شيميايي توليد كرد. همچنين مي ‌توان چنين ساختارهايي را از طريق دستكاري اتم ‌ها روي سطح به وسيله ميكروسكوپ ‌هاي نيروي اتمي بدست آورد.

شاخه اي از علوم كه هدف نهايي آن كنترل بر روي تك ‌تك اتم‌ ها و مولكول‌ ها مي ‌باشد تا بتوان به كمك آن تراشه ‌هاي كامپيوتري و ساير ادواتي توليد كرد كه هزاران بار كوچكتر از ادوات فعلي باشند كه فناوري امروز امكان ساخت آنها را براي ما فراهم آورده است. در فناوري فعلي توليد مدارات نيمه هادي از روش ليتوگرافي براي ايجاد طرح مدار بر روي مواد نيمه هادي استفاده مي‌ شود. پيشرفت شگرفي كه در ليتوگرافي طي 2 دهه اخير رخ داده است به ما اين امكان را مي ‌دهد كه با بهره‌گيري از دستگاه‌ هاي جديد بتوانيم مداراتي كوچكتر از 1 ميكرون (1000 نانومتر) را توليد كنيم.

البته بايد توجه داشت كه اين مدارات هنوز از ميليون ‌ها اتم تشكيل شده ‌اند. بيشتر دانشمندان بر اين باور هستند كه ليتوگرافي به مرزهاي محدود كننده فيزيكي خود نزديك شده است. بنابر اين براي كوچكتر كردن اندازه نيمه‌ هادي ‌ها مي ‌بايست از فناوري ‌هاي جديدي كه مي‌ توانند تك ‌تك اتم‌ ها را سازماندهي كنند، استفاده كرد و طبعاً چنين فناوري جزء محدوده فناوري نانو محسوب مي‌ شود. اگر چه تحقيق در زمينه فناوري نانو به زماني باز مي‌گردد كه ريچاردپي فاينمن طي سخنراني كلاسيك خود در سال 1959 به اين فناوري اشاره كرد اما عبارت فناوري نانو اولين بار توسط كي‌اريك دركسلر در سال 1986 در كتابي از وي با عنوان موتورهاي آفرينش بسط داده شد.

در مقالات و نوشته هاي عمومي واژه فناوري نانو گاهي به هر فرآيند كوچكتر از اندازه‌ هاي ميكرون اطلاق مي‌گردد كه مي‌ تواند فرآيند ليتوگرافي را نيز شامل شود. به خاطر همين بسياري از دانشمندان هنگامي كه مي ‌خواهند درباره فناوري نانو به معني واقعي و علمي كلمه صحبت كنند از آن به عنوان فناوري نانو مولكولي ياد مي‌كنند كه به معني فناوري نانو در ابعاد مولكولي مي ‌باشد.

فناوري نانو كه گاه به آن فناوري ساخت مولكولي نيز گفته مي ‌شود، شاخه‌ اي از مهندسي است كه با طراحي و ساخت مدارات الكترونيكي و اداوات مكانيكي بسيار كوچك (در ابعاد مولكولي) سر و كار دارد. پژوهشگاه فناوري نانو انگلستان تعريف فناوري نانو را بدين گونه بيان مي‌كند: قلمروي از علم و فناوري كه به ابعاد و تلورانس ‌هاي 1/0 تا 100 نانو مترمي ‌پردازد در جايي كه اين ابعاد و يا تلورانس ‌ها بتواند نقش مهمي در خواص قطعه ايفاء‌ كند.

بحث فناوري نانو اغلب مشابه بحث سيستم‌ هاي ميكرو مكانيكي-  الكترونيكي مي ‌باشد(MEMS)
در واقع فناوري نانو زير مجموعه MEMS است و MEMS به فناوري‌هاي بزرگتر از ابعاد مولكولي (ابعاد نانو) نيز مي ‌پردازد.

3- نانو تکنولوژي چيست ؟

در حالي که تعاريف زيادي براي فناوري نانو وجود دارد ، ‌‌NNI تعريفي را براي فناوري نانو ارائه مي دهد که در برگيرنده هر سه تعريف ذيل باشد.

 1) توسعه فناوري و تحقيقات در سطوح اتمي ، مولکولي و يا ماکرو مولکولي در مقياس اندازه اي 1 تا 100 نانومتر.
2) خلق و استفاده از ساختارها و ابزار و سيستم هايي که به خاطر اندازه کوچک يا حد ميانه آنها، خواص عملکرد نويني دارند.

3) توانايي کنترل يا دستکاري در سطوح اتمي .

4- تاريخچه فناوري نانو

در طول تاريخ بشر از زمان يونان باستان، مردم و به ‌خصوص دانشمندان آن دوره بر اين باور بودند كه مواد را  مي ‌توان آنقدر به اجزاء كوچك تقسيم كرد تا به ذراتي رسيد كه خردناشدني هستند و اين ذرات بنيان مواد را تشكيل مي‌ دهند، شايد بتوان دموكريتوس فيلسوف يوناني را پدر فناوري و علوم نانو دانست چرا که در حدود 400 سال قبل از ميلاد مسيح او اولين كسي بود كه واژة اتم را كه به معني تقسيم ‌نشدني در زبان يوناني است براي توصيف ذرات سازنده مواد به كار برد.

با تحقيقات و آزمايش ‌هاي بسيار، دانشمندان تاکنون 108 نوع اتم و تعداد زيادي ايزوتوپ كشف كرده‌ اند. آنها همچنين پي برده اند كه اتم‌ ها از ذرات كوچكتري مانند كوارك ‌ها و لپتون‌ ها تشكيل شده ‌اند. با اين حال اين كشف ‌ها در تاريخ پيدايش اين فناوري پيچيده زياد مهم نيست.

نقطه شروع و توسعه اوليه فناوري نانو به طور دقيق مشخص نيست. شايد بتوان گفت كه اولين نانوتكنولوژيست ‌ها شيشه‌ گران قرون وسطايي بوده‌ اند كه از قالب ‌هاي قديمي(Medieal forges)  براي شكل‌ دادن شيشه‌ هايشان استفاده مي‌كرده ‌اند. البته اين شيشه‌گران نمي‌ دانستند كه چرا با اضافه‌كردن طلا به شيشه رنگ آن تغيير مي‌كند.

در آن زمان براي ساخت شيشه ‌هاي كليساهاي قرون وسطايي از ذرات نانومتري طلا استفاده مي ‌‌شده است و با اين كار شيشه‌ هاي رنگي بسيار جذابي بدست مي ‌آمده است. اين قبيل شيشه ها هم ‌اكنون در بين شيشه‌ هاي بسيار قديمي يافت مي ‌شوند. رنگ به ‌وجود آمده در اين شيشه ‌ها بر پايه اين حقيقت استوار است كه مواد با ابعاد نانو داراي همان خواص مواد با ابعاد ميكرو نمي باشد.           نانو تکنولوژی چیست

در واقع يافتن مثال هايي براي استفاده از نانو ذرات فلزي چندان سخت نيست. رنگدانه‌ هاي تزييني جام مشهور ليکرگوس در روم باستان ( قرن چهارم بعد از ميلاد) نمونه ‌اي از آنهاست .

اين جام هنوز در موزه بريتانيا قرار دارد و بسته به جهت نور تابيده به آن رنگ هاي متفاوتي دارد. نور انعکاس يافته از آن سبز است ولي اگر نوري از درون آن بتابد، به رنگ قرمز ديده مي ‌شود. آناليز اين شيشه حکايت از وجود مقادير بسيار اندکي از بلورهاي فلزي ريز 700 (nm) دارد ، که حاوي نقره و طلا با نسبت مولي تقريبا 14 به 1 است حضور اين نانو بلورها باعث رنگ ويژه جام ليکرگوس گشته است.

شايد تاريخچه نانو به سال 1959 بر مي‌گردد . زماني كه ريچارد فانيمن استاد دانشگاه كلتك با محاسباتش نشان داد كه تمام اطلاعات دايره المعارف بريتانيا را مي ‌توان روي نوك يك سوزن جا داد .

وي در همان سال جايزه‌اي هزار دلاري براي كسي كه بتواند يك صفحه دايره المعارف را در حجمي به اندازه نوك سوزن جا دهد ، تعيين كرد و اين نقطه شروع نانو تكنولوژي بود ؛ البته اولين كسي كه نام نانو را به كار برد ، اريك دركسلر بود كه در تز دكتراي خود در سال 1991 روي خواص مواد ، هنگامي كه مقياس كوچك مي شود كار كرد.     

به فناوري استفاده از ساختارهاي نانو متري ساخت ادوات مكانيكي اپتيكي و الكترونيكي نانو تکنولوژی مي گويند . مواد در ابعادي به كوچكي نانو متر خواص جديدي از خود نشان مي‌ دهند . مثلاً مي ‌توان شيشه ‌اي ساخت كه رسانا هم باشد ؛ البته نانو تكنولوژي لزوماً ساخت قطعات فوق ريز نيست ، بلكه مي ‌توان از اين فناوري براي ساخت قطعات بزرگتر ( درحد ميكرومتر) هم استفاده كرد.

مثلاً در اين روش براي ساخت يك قطعه آهني ، از فلز آهن استفاده نمي‌كنيم بلكه دانه دانه اتم‌ هاي آهن را كنار هم مي ‌چينيم .

 64 سال پيش «Jon von neumann» حدس زد كه روزي ساختن ماشين هايي كه بتوانند خودشان را كپي كنند ، ممكن خواهد شد . در سال 1991 دكتر «Eric Drexler» اولين دكترا در رشتة نانو تكنولوژي را از دانشگاه «Mit» دريافت داشت و در سال 1996 مؤسسة «Foresight» كه در حال حاضر يكي از مؤسسات به نام تحقيقات نانو تکنولوژی است، را پايه گذاري كرد .

هر چند آزمايش ها و تحقيقات پيرامون نانو تکتولوژي از ابتداي دهه 80 قرن بيستم بطور جدي پيگيري شد، اما اثرات تحول آفرين، معجزه آسا و باورنکردني نانوتکنولوژي در روند تحقيق و توسعه باعث گرديد که نظر تمامي کشورهاي بزرگ به اين موضوع جلب گردد و فناوري نانو را به عنوان يکي از مهمترين اولويت هاي تحقيقاتي خويش طي دهه اول قرن بيست و يکم محسوب نمايند.

بعد از دهه نود كه فن آوري اطلاعات هياهوي بسياري در جهان بپا نمود، در آغاز قرن بيست و يكم دانشمندان تمركز خود را بر روي فن آوري نويني معطوف كرده اند كه به عقيده عده اي نه تنها قسمتي از آينده بشري مي باشد، بلكه اين فن آوري تمامي آينده بشر را متحول خواهد ساخت. نانوتكنولوژي داراي سابقه زيادي نمي باشد. اين موضوع براي اولين بار حدود 40 سال پيش مطرح شد.

در سال 1959 Richard Feynman‌ دانشمند كوانتوم نظري و دارنده جايزه نوبل مطرح نمود كه اگر دانشمندان ترانزيستور ها را ساخته اند، ما با علم اتمي مي توانيم همين ترانزيستور ها را با مقياس بسيار كوچك بسازيم. او قصد داشت تا با قرار دادن اتم ها در كنار يكديگر كوچكترين مصنوعات بشري را بسازد. 

همانطور كه گفته شد نظريه كار بر روي سيستم ها در سطح نانو براي اولين بار توسط Feynman استاد كوانتم بيان گرديد. بعدها يك دانشجو رشته كامپيوتر براي انجام پروژه فارغ التحصيلي خود، دانشمند بزرگ هوش مصنوعي دكتر Minsky كه پدر علم هوش مصنوعي نيز شناخته مي شود را به عنوان استاد راهنماي پروژه فارغ التحصيلي خود برگزيد. اين دانشجو آقاي Eric Drexler نام داشت.

Drexler‌ كه علاقه زيادي به نظريه هاي Feynman‌ (‌ساخت سيستم ها در ابعاد نانو)‌ داشت، سعي در شكوفايي اين فرضيات نمود. وي بعد از اخذ درجه استادي علوم كامپيوتر، با جمع آوري جوانان جويا و كوشا، نظريه نانو تکنولوژی را بنا نهاد. اولين مقاله وي در زمينه نانو تكنولوژي در سال 1981 و با موضوع نانو تکنولوژی مولكولي به چاپ رسيد. Drexler‌ اولين كس بود كه در سال 1991 از دانشگاه MIT‌ مدرك دكتري نانو تكنولوژي را دريافت نمود. وي هم اكنون رئيس انيستيتو Foresight‌ و Research Fellow مي باشد.

بعدها كشورهاي توسعه يافته، برنامه ريزي هاي گسترده اي را براي فعاليت هاي تحقيقاتي و صنعتي در زمينه نانو تكنولوژي تدوين نموده اند. به روشني مي توان ديد كه آينده بشر در اختيار نانو تكنولوژي مي باشد

 

4- تقسيم بندي نانو تكنولوژي

4-1- نانو تکنولوژی مرطوب 

اين شاخه به مطالعه سيستم هاي زيست محيط هاي ابي  پيرامون وجود دارند مي پردازد و چگونگي مقياس نانو متري ساختمان مواد ژنتيكي غشاها و ساير تركيبات سلولي را مورد مطالعه قرار مي دهد. موفقيت اين رشته بوسيله ساختمان هاي حياتي فراواني كه تشكيل شده اند و نحوه عملكرد ساختمان شان در مقياس نانويي نظارت مي شود به اثبات رسيده است.

4-2- نانو تكنولوژي خشك

از علوم پايه شيمي و فيزيك مشتق مي شود و به تمركز روي تشكيل ساختمان هاي كربني سيليكون و ديگر مواد غيرآلي مي پردازد. قابل ت‍أمل است كه فناوري خشك- مرطوب استفاده از مواد و نيمه هادي ها را نيز  مي پذيرد . الكترون هاي ازاد و انتقال دهنده دراين مواد انها را براي محيط مرطوب سودمند مي سازد .اما همين الكترون ها خصوصيات فيزيكي فراهم مي كنند كه ساختارهاي خشك از آنها در الكترونيك ،مغناطيس و ابزارهاي نوري استفاده مي كنند. اثر ديگر كه باعث پيشرفت ساختارهاي خشك مي شود اين است كه
 قسمت هاي خود تكثير مشابه ساختارهاي مرطوب را دارا هستند .

4-3- نانو تکنولوژی تخميني ( محاسبه اي )

به مطالعه مدل سازي و ساختن ظاهر ساختمان هاي پيچيده در مقياس نانويي توجه دارد. توانايي پيش بيني و تجزيه و تحليل محاسبه اي در موفقيت نانو تكنولوژي بحراني است زيرا  طبيعت ميليون ها سال وقت لازم دارد كه نانو تكنولوژي مرطوب را بصورت كاربردي درآورد .

شناختي كه به وسيله محاسبه بدست مي آيد به ما اجازه مي دهد كه زمان پيشرفت نانو تكنولوژي خشك را به چند دهه كاهش دهيم كه اين تاثير مهمي در نانو تكنولوژي مرطوب نيز دارد. نانو تكنولوژي تخميني ، پلي است براي ارتباط بين علوم مهندسي، محاسباتي، كامپيوتر و فناوري جديد 

با توجه به ساختارهاي عنوان شده براي نانو تكنولوژي ، تاثير متقابل آنها بر يكديگر و لزوم مشاركت هر سه ساختار براي خلق و توسعه اكثر محصولات نانويي ،واضح است كه فناوري برتر آينده نقطه تلاقي تفكر و عمل تمامي دانشمندان ومحققان علوم مختلف است .

مجموعه ی  آسان نما مجموعه ای از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در رشته های مختلف مهندسی علوم زیستی (شامل بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و …) با هدف شناسایی، عرضه و تسهیل خرید محصولات مبتنی بر دانش در حوزه های مختلف علم و فناوری و ارائه خدمات دانش بنیان می باشد .

لذا جهت دریافت محصولات در حوزه ی نانو تکنولوژی می توانید اینجا را کلیک نمایید .