اخبار

۹۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعال است/ صادرات ۲۵ قلم دارو

شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت

 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت

بوشهر -رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۹۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت، گفت: ۲۵ قلم داروی بایوتکنولوژی به خارج از کشور صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین وطن‌پور بعد از ظهر چهارشنبه در نشست فناوری سلامت در بوشهر اظهار داشت: ۲۰ سال پیش ما به شدت با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه بودیم و در اصل نظام آموزشی ما دچار مشکل بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اکنون آنچنان در زمینه آموزش پیشرفت کرده‌ایم که نه تنها در تمام نقاط کشور نیروی متخصص داریم بلکه به دلیل بالا بودن کیفیت نیروی انسانی در حال حاضر پنجمین کشور دنیا برای صادرات نیروی انسانی متخصص به آمریکا هستیم.

وطن‌پور با اشاره به روند حرکتی دانشگاه‌ها به سمت فناوری بیان کرد: به مرور زمان و با مواجه شدن با بعضی مشکلات به این نتیجه رسیدند که دانشگاه‌های نسل اول که فقط آموزشی بودند را باید به دانشگاه‌های نسل دوم یعنی آموزشی پژوهشی تبدیل کرد و به همین دلیل به هیئت علمی‌ها مقاله‌نویسی آموختند.

تحول در حوزه پژوهش

وی ادامه داد: بعد از تشکیل کارگاه‌های متعدد، منجر به تاسیس مراکز تحقیقاتی شد و سپس هر سه تا مرکز تحقیقاتی تبدیل به یک پژوهشگاه شد و بعد از تحقیقات زاید به این نتیجه رسیدند که با وجود این همه مراکز تحقیقاتی لازم است که از این مقالات نتیجه‌ای حاصل شود و این بود که فناوری مطرح شد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به تحول کشورمان در زمینه پژوهش در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ما در زمینه پژوهش جزو اولین‌ها در خاورمیانه هستیم.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد و اشتغال در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون از وارد کردن ۵۴ قلم جنس در حوزه پزشکی محروم هستیم و باید این مشکل را از طریق فناوری حل کنیم.

تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت

وطن پور گفت: اگر این شرکت‌های دانش بنیان ما در حوزه محصولات بایوتکنولوژی دارویی نبودند ما امروز بودجه نداشتیم که بتوانیم همه داروها را وارد کنیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، شرکت‌های دانش بنیان را ۳ هزار و ۱۵۰ شرکت معرفی کرد که از این تعداد ۹۵۰ مورد در حوزه سلامت فعال هستند که از این تعداد ۲۵۰ محصول به بازار ارائه شده است و از آنها ۷۰ محصول به دست آمده به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون در حال ارزشیابی تمامی دانشگاه‌های کشور از لحاظ فناوری هستیم  که نتیجه آن تا پایان سال اعلام خواهد شد و هر استان با توجه به شرایط بومی منطقه خود می تواند در زمینه فناوری فعالیت بیشتری داشته باشد.

وطن پور با اشاره به کمبود بودجه در کشور گفت: علی‌رغم کمبود بودجه در کشور، ما در زمینه فناوری هیچ مشکل بودجه‌ای نداریم و با تمام توان از ایده پژوهشگران حمایت خواهیم کرد.

مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان

وی، امکانات شرکت‌های دانش بنیان را اعلام کرد و افزود: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان می توانند با دانشگاه عقد قرارداد کنند، تعهدات phd می گیرند، سرباز می گیرند، می‌توانند دفاترشان را در ساختمان مسکونی بزنند، ۱۵سال معافیت مالیاتی دارند، معافیت کارگری دارند، لیست بیمه ندارند و اعضای هیئت علمی می‌توانند یک روز از موظفی خود را در شرکت دانش بنیان خصوصی کار کنند.

وطن پور با تاکید بر فرهنگسازی و اطلاع رسانی در زمینه فناوری گفت: ما هر سال تمام نیازهای کشور را به‌صورت لیستی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهیم و طرح‌های فناوری را رصد می‌کنیم و سامانه شرکت‌های دانش بنیان، سامانه نیماد، سامانه ارزشیابی فناوری دانشگاه، بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد.

غلامرضا خمیسی پور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر میز ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم گفت: امیدواریم بتوانیم گام‌های مثبت و موثری را در راستای توسعه امر فناوری و قدمی در راستای خودکفایی کشور برداریم.

منبع خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *