مقالات دانش بنیان, نانو عایق های ساختمان

تعمیر ایزوگام پشت‌بام

تعمیر ایزوگام پشت‌بام

تعمیر ایزوگام پشت‌بام

تعمیر پشت‌بام

در این بخش می‌خواهیم به راهکارهایی برای تعمیر نشتی پشت‌بام بپردازیم.

تعمیر ایزوگام پشت‌بام

سقف‌های ایزوگام را به دو روش می‌توان تعمیر کرد. یکی ترمیم است، دیگری جایگزین کردن با ایزوگام جدید!

الف) ترمیم ایزوگام در پشت‌بام

ترمیم ایزوگام‌ها معمولاً در سه روش و متناسب با نوع آسیب‌دیدگی صورت می‌گیرد:

۱- ترمیم ترک‌خوردگی ستاره‌ای و تاول

۲- ترمیم چروک گوشه‌ها

۳- ترمیم اطراف کف شورها

1- ترمیم ترک‌خوردگی ستاره‌ای و تاول در پشت‌بام
پس از تمیز کاری اولیه سطح ، در مورد تاولها باید با کاردک تیز یا کاتر، تاول را باز نمود . سپس با پس زدن لایه ایزوگام تا آنجایی پیش رفت که رطوبت در زیر وجود دارد . در خصوص ترک خوردگی های تکراری و ستاره ای نیز ، ابتدا باید با باز نمودن چند نقطه از آن از نبودن رطوبت در لایه زیر اطمینان حاصل نمود .
در هریک از دو حالت فوق ، باز کردن لایه های ایزوگام در صورت وجود رطوبت ادامه پیدا میکند تا به ناحیه خشک برسیم . پس از اطمینان از خشک بودن زیر کار مجدد تمیز کاری کرده ، بسته به کوچک و بزرگی سطح را با پرایمر قیری یا قیر خالص قیر اندود میکنبم و با رعایت همپوشانی حداقل 20 سانتیمتر از هر طرف ، مجددا سطح تاول و یا ترکهای ستاره ای را ایزوگام میکنیم. بدین ترتیب تعمیر ایزوگام پشت‌بام انجام می پذیرد .
.2- ترمیم چروک‌خوردگی در پشت‌بام

این مدل از ترمیم، به دلیل انبساط و انقباض، در راستای قطری صورت می‌گیرد. کل چروکیدگی را با کاتر برش می‌دهند و پس از باز کردن، به نقطه‌ای خشک می‌رسند. زیرسازی را انجام داده و سپس دوباره ایزوگام می‌کنند. این نیز نوعی دیگر از روش های تعمیر ایزوگام پشت‌بام می باشد . 

3- تعمیر پیرامون کف شورها در پشت‌بام
اگر چکیدن آب از محل کفشورها است ، و اطراف کفشور به هنگام بارندگی حوضچه تشکیل شده است ، تعمیر مجدد ایزوگام بدون اصلاح شیب بندی ناکافی است . لازم است  پس از باز نمودن عایق رطوبتی در زیر حوضچه و محلهایی که لایه های زیرین آن خیس است ،  ابتدا شیب بندی آن با ملاتهای سیمانی اصلاح گردد و سپس نسبت به قیر اندود نمودن سطح و  اجرای مجدد ایزوگام اقدام نمایید .
از آنجاییکه ایزوگام اطراف کفشورها در دو و یا سه دست اجرا میشود و از طرفی در این نواحی کف خواب گالوانیزه نصب شده است ، معمولا تراز آن از  سطوح مجاور خود بیشتر شده و باعث ایجاد چاله میشود . فرض کنید فقط جمع این موارد 1 سانتیمتر اختلاف ارتفاع ایجاد کند ، در این صورت با شیب یک درصد بام همواره یک متر اطراف کفشور چاله میشود و پس از بارندگی در آن محل باقی می ماند . استاد کار متبحر با دانستن نکته ، طوری در نصب لایه های ایزوگام و کمف خواب اطراف کفشور تراز بندی را رعایت میکند که ایجاد چاله نکند .
ب) تعمیر کامل و جایگزین کردن ایزوگام پشت‌بام

این روش معمولاً به علت کهنه شدن و فرسودگی ایزوگام پشت‌بام صورت می‌گیرد. برای این کار، باید پس از تمیزکاری کامل پشت‌بام، تمام مراحل ترمیم مذکور در بالا را برای برطرف کردن هرگونه اشکال انجام دهند. سپس به کمک شعله، فویل آلومینیومی قبلی را از جای خود بیرون می‌آورند. سپس قیرگونی کرده و ایزوگام جدید را نصب می‌کنند.بدین صورت تعمیر ایزوگام پشت‌بام بطور کامل انجام می پذیرد . 

نصب ایزوگام

تعمیر پشت‌بام سقف‌های شیروانی

سقف‌های شیروانی در کشور ما از توجه ویژه‌ای برخوردار هستند و بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این سقف‌ها از انواع پوشش‌ها مانند شینگل، ورق‌های گالوانیزه، فلزات و … استفاده می‌شود. در این بخش از تعمیرات بعضی انواع سقف‌های شیروانی بیشتر به شما می‌گوییم.

 1-سقف‌های شینگل آسفالتی

شینگل آسفالتی، به لایه‌ای از قیر فرآوری شده گفته می‌شود که معمولاً برای پوشش سقف‌های شیروانی به کار می‌رود.

تعمیر پشت‌بام سقف‌های شیروانی شینگل آسفالتی

برای تعمیر این نوع از سقف‌ها باید ابزاری از قبیل مقداری شینگل آسفالتی، دیلم، چکش، چسب سقف، میخ مخصوص و … را تهیه کرد.

ابتدا باید قسمت آسیب‌دیده را از سقف جدا کنید و به‌وسیله دیلم، میخ‌های آن را جدا کنید.
مقداری از شینگل آسفالتی را که تهیه‌کرده‌اید، کمی بیشتر از ناحیه آسیب‌دیده، بریده و بر روی محل قرار دهید.
با چکش، میخ‌ها را روی قطعه جدید کوبیده و محکم کنید. سپس با چسب، درزها را بپوشانید.

تعمیر پشت‌بام شینگل آسفالتی

2-سقف‌های مجهز به فلاشینگ

فلاشینگ ابزاری برای پوشش دادن و عایق کردن سقف شیروانی و پشت‌بام است که از نفوذ آب جلوگیری می‌کند؛ بنابراین نشتی پشت‌بام در این مدل‌ها، احتمالاً از محل نصب و اتصالات است.

3-تعمیر پشت‌بام شیروانی مجهز به فلاشینگ

برای تعمیر سقف‌های مجهز به فلش باید اقلامی از قبیل برس گردگیری، پیچ‌گوشتی، بست‌های مخصوص، چسب‌های مخصوص درزگیری (ماستیک پلی‌اورتان، آکواریوم و …)، تفنگ چسب و … را در اختیار داشته باشید.

به کمک برس گردگیری، محل نشت پشت‌بام را تمیز کنید.
از پیچ‌گوشتی، برای فشار دادن مفصل‌ها یا بست‌های مخصوص به داخل درز استفاده کنید.
به‌وسیله چسب، عمل درزگیری را انجام دهید.

تعمیر پشت‌بام سقف‌های دارای فلاشینگ

نصب عایق رطوبتی بخش عمده ای از کار ایزولاسیون را تشکیل می‎دهد، بدین معنی که ایزوگام با بهترین کیفیت تولید در صورتی که به طریقه صحیح نصب و نگهداری نشود انتظار مصرف کننده را برآورده نخواهد کرد و کاملا بی ارزش است.
روش معمول در ایران اتصال کامل عایق رطوبتی با سطح زیرین است.وسایل مورد نیاز جهت نصب بطور کلی یکسان است و به طور جزئی کاملا ابتکاری است.

جهت مطالعه مطلب مشابه می توانید وارد لینک زیر شوید.

انواع قیر، مشخصات قیر، ایزوگام – مزایا و معایب ، چگونگه تعمیرات ایزوگام انجام می شود 

انواع ایزوگام بر اساس ماده تشکیل دهنده ، نکات مهم نصب ایزوگام ، چگونگی نصب ایزوگام ، رنگ عایق رطوبتی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *