حمایت کنندگان و تسهیلات

حمایت و تجاری سازی طرح های پژوهشی نوآورانه و اختراعات توسط چه صندوقی انجام می شود؟

حمایت و تجاری سازی طرح های پژوهشی 

حمایت و تجاری سازی طرح های پژوهشی 

حمایت و تجای سازی طرح های پژوهشی نوآورانه و اختراعات توسط صندوق توسعه و فناوری شریف صورت می گیرد که در این بخش به معرفی این صندوق می پردازیم.

1- صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف
1-1-معرفی

صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف با هدف حمایت و تجاری ­سازی طرح­ های پژوهشی نوآورانه و اختراعات نخبگان تاسیس شده است. بدین منظور، صندوق با ارائه تسهیلات و یا مشارکت مالی در طرح ارائه شده از سوی مخترعان در چارچوب قوانین و آیین ­نامه­ های مصوب، ضمن تامین مالی این طرح ­ها، به هدایت و مشاوره صاحبان طرح جهت بازاریابی و بازارسازی محصولات تولیدی ایشان خواهد پرداخت.

بدیهی است پس از تثبیت موقعیت شرکت­های نوآور و رسیدن به مرحله سودآوری، با حضور سهام داران جدید، صندوق سرمایه خود را از این شرکت ­ها خارج نموده و در طرح­ های جدید سرمایه ­گذاری خواهد نمود.

موضوع فعالیت صندوق عبارتست از:

1) اعطای وام و تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح ­های پژوهشی و کاربردی در حوزه ­های مختلف، مرحله تولید نیمه صنعتی طرح ­های به نتیجه رسیده پژوهشی و فناوری و همچنین تدوین دانش فنی حاصل از تحقیقات و انتقال نتایج مربوطه به مرحله تولید

2) تامین سرمایه ریسک ­پذیر و مشارکت و سرمایه­ گذاری در طرح­های پژوهش و فناوری

3) صدور ضمانت­نامه­ های مورد نیاز متقاضیان اجرای طرح پژوهشی و فناوری جهت ارائه به سایر موسسات

4) کمک و حمایت از ایجاد، گسترش و ترویج نهادهای موثر در رشد و توسعه صادرات با تاکید بر هم­افزایی بین آنها در راستای تحقق امر ” توسعه صادرات”

1-2-خدمات

1-2-1- کارگزاری و عاملیت توسعه کسب و کارها و پژوهش­ های دانش­ بنیان

نهادهاي دولتي همواره به دنبال موسسات تخصصي اي هستند كه با هزينه كمتر، خدمات تخصصي و كاربردي­تري را به ايشان عرضه نمايند. يكي از اين خدمات، كارگزاري توسعه كسب و كارها و پژوهش هاي دانش­بنيان است كه صندوق شريف پتاسيل بر عهده گرفتن آن را دارد. برخي از انواع اين خدمات عبارتند از:

1-2-1-1- مدیریت وجوه اداره شده دستگاه­ ها و ارگان های دولتی و غیردولتی در توسعه کسب و کارهای دانش بنیان

با توجه به ساختار تخصصي و قابليت­هاي صندوق در شناسايي، ارزيابي و سرمايه­گذاري در شركت­هاي دانش­بنيان، اين صندوق آمادگي دارد تا با پذيرش عامليت دستگاه­ ها و ارگان ­هاي دولتي و غيردولتي، به ارائه اين خدمات به آن دستگاه ­ها پرداخته و با انتخاب شركت ­هاي مورد نظر، به توزيع وجوه اداره شده به اين شركت­ها بپردازند. صندوق شريف با پشتوانه مشاوره فني برگرفته از اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف و همچنين با استفاده از كارشناسان زبده در امر ارزيابي طرح و امور شركت­داري، اين قابليت را دارد تا عامليت وجوه اداره شده آنها را برای  توسعه كسب و كارهاي دانش­بنيان مرتبط با حوزه فعالیت شان را به عهده بگيرد.

1-2-1-2- مدیریت اعتبارات پژوهشی دستگاه ­های دولتی و غیردولتی در تجاری­سازی ایده­های دانش ­بنیان و توسعه تحقیقات آنها

صندوق شريف بمنظور توسعه توانمندي سازمان ­ها و دستگاه ­هاي اجرايي كشور در گسيل منابع پژوهشي آنها به سمت توسعه تحقيقات دانش­ بنيان، آمادگي دارد كه نسبت به عامليت و مديريت منابع پژوهشي دستگاه ­ها د ر امور تجاري­ سازي و توسعه تحقيقات دانش ­بنيان و هم­راستا با اهداف سازماني آنها اقدام نمايد.

حمایت و تجاری سازی طرح های پژوهشی
1-2-2- صدور ضمانت­نامه
1-2-2-1- مستقیم

يكي از مشكلات شركت ­هاي نوپاي دانش­بنيان جهت شركت در مناقصات و همچنين عقد قراردادهاي پيمانكاري با دستگاه ­هاي اجرايي دولتي، ارائه ضمانت ­نامه ­های مختلف به اين دستگاه­ ها مي­ باشد. با توجه به اينكه اين شركت ­ها عموما نوپا بوده و اعتبار چنداني بين بانك­هاي تجاري ندارند، لذا همواره با مشكل عدم دسترسي به ضمانت­ نامه ­هاي مختلف مواجه هستند. صندوق شريف با آگاهي از اين موضوع و در چارچوب اساسنامه خود توانايي صدور انواع ضمانت ­نامه (شرکت در مناقصه، حسن انجام کار، پیش پرداخت و…) را براي شركت هاي دانش ­بنيان را دارا مي ­باشد.

1-2-2-2-غیرمستقیم

در صورتي كه كارفرماي شركت دانش­ بنيان به هر دليلي ضمانت­نامه ارائه شده از سوي صندوق را نپذيرفت، صندوق آمادگي دارد تا با معرفي شركت به بانك عامل خود، ضمانت­ نامه ­هاي مورد نياز شركت را بطور غيرمستقيم صادر نمايد. در اين فرآيند، پس از ارزيابي شركت توسط صندوق، شركت مزبور به بانك عامل معرفي شده و با تاييد بانك ضمانت­ نامه بانكي مورد نظر صادر خواهد شد.

1-2-2-3-ضمانت ­نامه پوشش ریسک صادرات و سرمایه ­­گذاری

صندوق شریف طی تفاهم­نامه­ای که با صندوق ضمانت صادرات ایران به امضاء رسانده­ است، آمادگی دارد عاملیت و کارگزاری صدور ضمانت­های پوشش ریسک برای تامین مالی صادرات محصولات دانش­ بنیان و صدور خدمات فنی و مهندسی دانش­ بنیان به کشورهای مختلف را به عهده گرفته و پس از انجام ارزیابی­های لازم با معرفي شركت فوق به صندوق ضمانت صادرات ایران، حمایت ­ها و پشتیبانی­ های لازم را از آنها به عمل آورد

1-2-3- سبد تنخواه­گردان پژوهش

يكي از فعاليت ­هاي اصلي دانشگاه­ ها و مراكز پژوهشي، انجام طرح­هاي پژوهشي توسط تیم­های تحقیقاتی مجرب آنها می­باشد. با توجه به بوروكراسي اداري موجود در مراكز پژوهشي و همچنين كارفرمايان بالادستي طرح­ها، متاسفانه پرداخت­هاي مجريان حتي پس از انجام درصد بالايي از كار، با تاخير مواجه مي­شود. بدين منظور، صندوق آمادگي دارد با تشكيل سبد تنخواه­گردان طرح­هاي پژوهشي براي اين موسسات، در فواصل معين و با اعلام آنها، پرداخت­هايي به مجريان صورت دهد.

اين پرداخت­ها كه به عنوان تسهيلات به موسسه كارفرما در نظر گرفته مي­شود، نرخ پاييني داشته و هزينه خاصي بر آن نهاد تحميل نمي­نمايد. اما در عوض كمك شاياني به مجريان جهت تامين هزينه­ هاي جاري­شان خواهد نمود. از الزامات تشكيل اين سبد، تامين بخشي از دارايي اين سبد توسط كارفرما است. اولین نمونه این سبد در دانشگاه صنعتی شریف طراحی و راه ­اندازي گردیده است.

1-2-4- تجاری­ سازی ایده ­ها

یکی از مراحل اوليه­اي که شرکت­های سرمایه­گذاری خطرپذیر در آن ورود پیدا می­ کنند، مرحلهSeed Financing  می­باشد. تاکنون در ایران حمايت چنداني از این مرحله به عمل نیامده و سرمايه­ گذاران عموما وارد فازهای Startup یا توسعه شده­اند. چرا که ریسک موفقیت ایده­های خام بالا بوده و احتمال به نتیجه نرسیدن آنها در دره مرگ ایده­ها بسیار زیاد است و البته در بلندمدت ممكن است مدیریت و راهبری این شرکت ­ها نیز دچار مشکل شود. لذا پیشنهاد مناسبی که برای رفع این مساله می­توان ارائه نمود این است که از همان مرحله جنینی روی طرح-ها و ایده­های برتر و منتخب سرمایه­گذاری نمود و با تقسیم حق مالکیت معنوی بین مخترع و سرمایه­ گذار در سود آنها سهیم شد.

مزایای صندوق تجاری سازی برای صاحبان ایده عبارتند از:

خدمات صندوق برای صاحبان ایده کاملاً رایگان می­باشد. بدین ترتیب، مساله هزینه­های تحقیقات که مهمترین چالش دوران عبور از دره مرگ شرکت­های دانش­بنیان به حساب می­آید، رفع می­شود.

کاهش هزینه­ های تحقیق و توسعه به واسطه راه­اندازی زنجیره خلق ارزش “از ایده تا محصول آماده تجاری­سازی”

استفاده از ظرفیت ­های خالی مراکز آزمایشگاهی

ایجاد حلقه ارتباطی بین دانشمندان، اساتید دانشگاهی و افراد خلاق

امکان استفاده از این خدمات برای همه اقشار جامعه اعم از دانشجویان، دانش­آموزان و یا افراد غیردانشگاهی

ساختار اداری و مراحل مشارکت صندوق در پذیرش طرح ­ها به ظرح زیر می­باشد:

مرحله اول: بازاریابی و شناسایی ایده ­ها

مرحله دوم: انتخاب ایده­ های ناب

مرحله سوم: ارائه خدمات حقوقی و ثبت اختراع

مرحله چهارم: مشاوره، خدمات تحقیقاتی و تامين مالي

مرحله پنجم: تولید نمونه محصول

مرحله ششم: خروج ایده از صندوق و فروش آن به شرکت­های تولیدی و صندوق ­های سرمایه­ گذاری

1-2-5- سرمایه ­گذاری خطرپذیر

صندوق شریف بمنظور جذب منابع سرمایه ­گذاران نهادی (خصوصی یا دولتی) و یا حقیقی در صنعت سرمایه­ گذاری خطرپذیر و مشارکت دادن منابع آنها در شرکت ­های دانش­ بنیان، اقدام به طراحی مدلی همانند چارچوب قوانین سازمان بورس اوراق بهادار برای صندوق­های سرمایه ­گذاری مشاع نموده است. در اين مدل كه داراي هفت ركن اصلي متولي، مدير، مدیر ناظر، متعهد پذيره ­نويس، پورتفوگردان، حسابرس و بازارگردان است، علاقمندان به سرمایه­ گذاری در شرکت­های دانش­بنیان تعداد مختلفي از واحدهاي سرمايه­گذاري سبد را خريداري مي­كنند و پس از تکمیل فرایند فروش واحدهای سرمایه ­گذاری و عقد قراردادهای آنها با صندوق شریف (به عنوان متولی و مدیر سبد) فعالیت رسمی سبد برای شناسایی، ارزیابی و وارسی و مشارکت در طرح­ های خطرپذیر آغاز می­گردد.

طول دوره مشارکت در این سبدها 5 ساله و با قابلیت بازخرید بوده و پس از پایان دوره مشارکت سود و زیان ناشی از فعالیت سبد محاسبه و با سرمایه ­گذاران تسویه می­گردد. قابل توجه است كه واحدهاي سرمايه­ گذاري سبد هر سه ماه يكبار ارزش­گذاري شده و با مديريت بازارگردان مورد معامله قرار مي­گيرند.

نکته: صندوق شریف آمادگی دارد تا نسبت به تشکیل سبدهای مشترک در یک حوزه خاص  (مثلا بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ….) با منابع مشترک خود و سایر دستگاه­ ها و نهادهای دولتی و خصوصی اقدام نماید.

1-2-6- ارائه تسهیلات

مهمترين نياز شركت ­هاي دانش­ بنيان نوپا، دسترسي آسان به سرمايه است كه صندوق شریف اين خدمت را به روش­هاي مختلفي همچون مشاركت در سهام شركت­ها، ارائه انواع تسهيلات كوتاه ­مدت و بلندمدت عرضه مي­نمايد. نحوه ارائه اين خدمات به شرح ذيل مي­باشد:

1-2-6-1 – تسهیلات مستقیم

صندوق بر اساس موضوع فعاليت خود و به منظور تکمیل بسته تامین مالی خود اقدام به اعطای تسهیلات و وام ­های کوتاه ­مدت و میان­مدت به طرح­های دانش ­بنیان می ­نماید. بدین منظور، متقاضیان این خدمت می­بایست ابتدا خلاصه­ای مقدماتی از طرح خود با ذکر توضیحاتی در مورد ابعاد فنی، مالی، بازاریابی، مدیریتی و حقوقی طرح به صندوق ارسال نمایند. کارشناسان صندوق پس از بررسی مقدماتی طرح در صورت لزوم، جلسه ارائه حضوری برای متقاضی در نظر گرفته و در نهایت طرح برای ارزیابی همه جانبه در دستور کار صندوق قرار می­گیرد. شرایط و شیوه پرداخت و بازپرداخت تسهيلات بنابر درخواست متقاضی و مقتضیات طرح تعیین خواهد گردید.

1-2-6-2- تسهیلات غیرمستقیم

صندوق شریف در راستای حمایت از طرح­های دانش­بنیان و به دنبال عقد تفاهم­ نامه­ های لازم با بانک توسعه صادرات ایران و بانک توسعه تعاون و… آمادگی دارد تا عاملیت پیگیری و اخذ تسهیلات ارزان ­قیمت از این بانک ­ها را جهت تامین مالی تشکیل تعاونی­های دانش­بنیان و تامین مالی صادرات محصولات دانش­ بنیان برعهده گیرد.

1-2-6-3 توسعه پژوهش

برخي شركت­هاي توليدي بمنظور استفاده حداكثري از واحد تحقيق و توسعه خود، خواستار  دسترسي به نقدينگي هستند. اين نقدينگي كه در طرح­هاي پژوهشي صرف مي­شود، تاثير مناسبي بر توسعه محصولات، عملكرد شركت و در نهايت سودآوري شركت خواهد داشت. بمنظور تامين اين نقدينگي، صندوق در چارچوب مدلي مشخص به ارائه خطوط اعتباري توسعه پژوهش­هاي كاربردي به موسسات و شركت ­ها اقدام خواهد نمود. در اين مدل، صندوق بنا بر توافقات و تا چند برابر منابعی که در اختیار آن قرار می­گیرد اعتبار عقد قرارداد و انجام طرح پژوهشی به شکل تسهیلات ارزان­قیمت به متقاضی می­دهد كه به موجب آن دسترسی واحد تحقيق و توسعه متقاضی به نقدينگي جهت انجام پژوهش، بسيار آسان­تر خواهد شد.

1-2-6-4- تضمین پرداخت اقساط پژوهش

یکی از مشکلات کلیدی مجریان طرح­های پژوهشی تاخیر در پرداخت اقساط طرح­های پژوهشی می­باشد. صندوق پژوهش و فناوری شریف در راستای رسالت خود مبنی بر حمایت و پشتیبانی از توسعه تحقیقات دانش­بنیان، یکی از فعالیت­های خود را تضمین پرداخت اقساط قراردادهای پژوهشی تعریف نموده است. در این خدمت، این صندوق با ورود به قراردادهای معرفی شده از سوی نهادها یا مجریان پژوهشي، می­تواند پرداخت به هنگام اقساط قراردادهای پژوهشی را با تایید پیشرفت از کارفرمای قرارداد در قبال اخذ کارمزد مشخصی تضمین نماید.

1-2-6-5-خدمات پشتیبانی دانش­ بنیان

شركت­ هاي دانش­ بنيان به علت نوپا بودن به جز مساله تامين مالي، با مشكلات ديگري همچون كم­تجربگي، عدم دسترسي به بازار مناسب براي محصولات خود، عدم امكان استفاده از خدمات بانكي همچون ضمانت نامه و… دست و پنجه نرم مي­كنند. صندوق براي رفع اين مشكلات خدمات متعددي ارائه مي­نمايد كه ضمن كارآيي مناسب، هزينه بسيار پاييني براي ايشان در بر خواهد داشت. اين خدمات عبارتند از:

1-2-6-6- بازاریابی محصولات دانش بنیان

دسترسي به بازارهاي داخلي و خارجي آرزوي هر شركت توليدي تازه تاسيس است. شركت­ هاي نوپاي دانش­ بنيان، عموماً ارتباط چنداني با بازار محصول خود نداشته و صرفاً مقوله توليد و امكان­ پذيري آن مدنظر ايشان بوده است. بدين منظور، صندوق با تشكيل شبكه­اي از شركت­هاي بازاريابي همكار در حوزه­ هاي تخصصي مختلف، اين امكان را دارد تا ضمن ارائه مشاوره بازاريابي به شركت ­هاي نوپا، خدمات بازارسازي و جلب مشتريان جديد براي محصولات اين شركت­ها را نيز با همكاري مشاوران بازارياب خود انجام دهد

1-2-6-7- مشاوره حقوقی، مالی و تکنولوژی

با توجه به تجربه تیم مدیریتی و کارشناسی صندوق در شناسایی و ارزیابی طرح­های خطرپذیر و دسترسی مناسب صندوق به شبکه همکاران در حوزه­ های مختلف فنی، مالی، ارزیابی طرح، تامین سرمایه، امور حقوقی، ثبت اختراع، مدیریت تکنولوژی، مدیریت شرکت­های نوپا، بازاریابی و بازارسازی محصول و… موضوعاتی از این دست که مربوط به موضوع فعالیت صندوق است، این مجموعه آمادگی دارد تا ضمن ارائه مشاوره ­های مختلف حقوقي، مالي و تكنولوژي به صاحبان طرح ­ها، ایشان را تا زمان حصول نتیجه، پشتیبانی نماید.

1-2-6-8- تهیه طرح­ های کسب و کار ویژه پروژه­ های دانش ­بنیان

سندی که تحت عنوان طرح و یا برنامه کسب و کار ارائه می‌گردد، متنی می‌باشد که جزئیات کسب‌ و کار پیشنهادی را مشخص می‌کند، در این سند مکتوب مطالعه و امکان‌سنجی طرح پیشنهادی با توجه به واقعیات، که از جمله ارکان جدايي‌ناپذیر آغاز هر کسب و کار موفق و پایدار است، انجام می‌شود.

از جمله بخش­هاي اجرایی این خدمت عبارتند از:

امکان ­سنجی اجرايي پروژه و طرح تجاري
تحلیل اقتصادي و اقتصادي سنجی و بررسی بازار
ررسی ابعاد فنی، اجتماعی و فرهنگی طرح و پروژه
تبیین قدم­هاي اجرايي پروژه و تخمین زمان و هزینه

در قالب اين خدمت، ضمن شناخت دقیق طرح و با انجام تحلیل‌هاي استراتژیک و بازاریابی، اقتصادي، مالی، فنی و انجام مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادي‌سنجی، روش‌هاي علمی و نوین، راهکارهاي اجراي موفق طرح و ایده کسب و کار در بازار تبیین می‌گردد. علاوه بر فواید فوق که به صاحبان و مجریان پروژه در اجرا و مدیریت کمک می‌کند، از اين طرح مي توان در دريافت مجوزات، تسهيلات بانكي و مشارکت با سرمایه گذاران خطرپذیر به نحو احسن استفاده نمود.

شركت­هاي دانش ­بنيان نيز به منظور معرفي هر چه بهتر ايده و كسب و كار خود نيازمند تهيه و تدوين طرح ­هاي كسب و كار متناسب با اصول استاندارد مي­ باشند. صندوق شريف با دارا بودن شبكه­اي از كارشناسان و مشاوران مجرب، آمادگي خود را جهت تهيه و تدوين طرح­هاي كسب وكار اعلام مي­دارد./

1-2-6-9- ارزيابي طرح و انجام فرآيند وارسي (Due diligence) پروژه ­های دانش ­بنیان

صنعت سرمایه­گذاری خطر پذیر (VC) از فرآیند وارسی (due diligence) برای ارزیابی فرصت­های بالقوه سرمایه­گذاری استفاده می­کند. سرمایه­گذاری در شرکت­هایی که در مراحل اولیه تشکیل خود هستند پرخطر می­باشد. فرآیند وارسی (due diligence) باید قادر باشد که طرح­هایی را از بین فرصت­های سرمایه­گذاری بالقوه انتخاب کند که با احتمال بیشتری به موفقیت می­رسند. همچنین این فرآیند باید مولفه­های ریسکی مربوط به هر طرح را شناسایی و در خصوص چگونگی مدیریت و کاهش ریسک طرح­ها، برنامه­ریزی کند. فرآیند وارسی  (due diligence) یک فرآیند سختگیرانه است که تعیین می­کند که صندوق سرمایه­گذاری خظرپذیر یا سرمایه­گذار در یک شرکت سرمایه­گذاری انجام دهد یا نه. این فرآیند شامل یک سری بررسی­ها و پرسش و پاسخ از مواردی است که به ارزیابی جنبه­­های تجاری و حقوقی فرصت سرمایه­گذاری می­پردازد. پس از تکمیل فرآیند، سرمایه­گذار از نتایج آن برای نهایی کردن فرآیند تصویب داخلی طرح­ها استفاده می­کند. بطور کلی برای فرآیند وارسی   (due diligence)  سه مرحله وجود دارد:

مرحله اول- فرآیند وارسی غربالگری (screening due diligence)

صندوق ­های سرمایه ­گذاری خطرپذیر بیش از صدها فرصت کسب و کار را در طول عمر صندوق بررسی و ارزیابی می­کنند و از معیارهای از پیش تعیین شده­ای برای تشخیص اینکه بر روی کدامیک از فرصت ­های سرمایه­ گذاری ممکن، سرمایه­ گذاری کنند، استفاده مي­ نمايند. داشتن معیارهای از پیش تعیین شده، این امکان را به صندوق­ ها می­ دهد که انرژي، زمان و هزينه بيشتري بر روی طرح­ هایی که با معیارهای آنها سازگاری دارد صرف کنند.

معمولا از هر 100 فرصت بررسی شده، 10 طرح برای بررسی­های دقیق­تر در مراحل دوم و سوم انتخاب می­شود (که در نهایت ممکن است صندوق تنها بر روی یکی از آنها سرمایه­ گذاری کند). بیشتر طرح ­ها در این مرحله رد می­ شوند به دو دلیل:

طرح ­ها با معیارهای صندوق مطابقت ندارند. این معیارها می­تواند شامل ملاحظاتی از قبیل مرحله­ای که شرکت در آن قرار دارد (مراحل اولیه، مراحل توسعه­ای و مراحل اکتساب و ..)، ملاحظات جغرافیایی و منطق ه­ای، ملاحظات میزان سرمایه مورد نیاز برای طرح، ملاحظات مربوط به صنعت و … باشد.
برخی از صندوق­ها فقط فرصت­هایی را بررسی می­کنند که از طرف یک منبع موثق به آنها ارجاع داده شده باشد.

مرحله دوم- فرآیند وارسی تجاری (business due diligence)

زمانی که طرحی با معیارهای سرمایه­گذاری صندوق مطابقت داشته باشد و مرحله قبلی را پشت سر بگذارد، یک تیم برای بررسی دقیق­تر معامله تشکیل می­شوند تا ارزش و دوام طرح را بسنجند. هر صندوق ممکن است فرآیندهای خاص خودش را در این مرحله داشته باشد، اما معمول است که در این مرحله به بررسی تیم مدیریتی، بازار بالقوه، محصول یا خدمات (و نیاز به آن) و طرح کسب و کار پرداخته شود.

مرحله سوم- فرآیند وارسی حقوقی (legal due diligence)

در این مرحله، طرح­ها از لحاظ قانونی مورد بررسی قرار می­گیرند. بطور معمول، پرسشنامه­های فرآیند وارسی قانونی تمام عملیات شرکت را بطور کلی پوشش خواهد داد اما صندوق یا وکیل آن در این مرحله مجبور خواهد بود بیشتر بر روی برخی مواردي مانند مالکیت و حمایت از مالکیت معنوی، قرارداد تجاری، طرح استخدام مدیران و … تمرکز داشته باشد.

1-2-6-10- ارزش ­گذاری تکنولوژی

يكي از اقدمات اوليه در خصوص مشاركت و سرمايه ­گذاري در سهام شركت­ هاي دانش­ بنيان، برآورد ارزش دانش فني و فن­آوري خلق شده توسط صاحبان طرح هاست كه به ارزشگذاري تكنولوژي موسوم است. اين مساله هنگامي اهميت پيدا مي­كند كه شركت نوپاي دانش ­بنيان با هدف توسعه شركت خود قصد افزايش سرمايه و يا فروش سهام خود را داشته باشند. به همين منظور، صندوق شريف با همكاري تيم ­هاي فني متخصص از دانشگاه در حوزه ها و رشته ­هاي مختلف دانشگاهي و با همکاری صاحبان طرح، قادر است اين خدمت را به متقاضيان ارائه نمايد.

1-2-6-11- خدمات ثبت پتنت

ثبت اختراع يا پتنت، امتيازي است كه دولت و يا موسسه خاص در يك كشور به مبتكران و مخترعان براي ايجاد يك ابداع نو و جديد كه از نظر اقتصادي حائز اهميت باشد اهدا مي­كند. ثبت اختراع بطور كلي توليد و يا فرآيندهايي را در بر مي­گيرد كه شامل جنبه­هاي تكنيكي يا عملكرد جديد باشد. در واقع ثبت اختراع، هر نوع بهره­برداري مالي و اقتصادي از ابداع تا مدت زمان خاصي را در اختيار مبتكر قرار داده و حق مالكيت آن را از ديگران سلب مي­كند.

در هر كشوري ثبت اختراع جزء حقوق داخلي آن كشور محسوب مي­شود و امتيازاتي از طرف كشور مربوطه در اختيار فرد مبتكر قرار مي­گيرد. در صورتيكه ثبت اختراع جنبه بين­المللي داشته باشد، از حقوق بين المللي برخوردار شده، ساير كشورها را از دخل و تصرف در ابداع ايجاد شده منع می­كند. اثري به عنوان پتنت قابل ثبت است كه در سطح جهاني نو و جديد باشد و در ضمن ظرفيت كاربرد صنعتي داشته و در شاخه علمي مربوط به خود به صورت عام بكار گرفته شود.

شيوه نگارش ثبت اختراع (پتنت) از اهميت خاصي برخوردار است كه مي­تواند نقش مؤثري در پذيرش ثبت­نام داشته باشد؛ به همين منظور، صندوق با همکاری مشاوران خود آمادگي دارد تا با ارائه مشاوره و انجام خدمات اداري مربوطه، پشتيباني لازم را از مخترعان جوان جهت ثبت اختراع ايشان به بهترين نحو ممكن به عمل آورد.

چشم­ انداز، اهداف و استراتژی­ ها
خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کاملا پویا
تاسیس شرکت‌های دانشگاهی و رشد آنها در جهت نیل به اقتصاد مبتنی بر دانش
حمایت مادی و معنوی از دستاوردها، ابداعات و اختراعات دانشجویان و استفاده از سرمایه­های فکری
فراهم آوردن حمايت‌هاي قانوني در روند تسريع رشد واحدهاي فناور
ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه
ایجاد اشتغال
تجاری ­سازی محصولات نوآور و کمک به توسعه صادرات آنها