مقالات دانش بنیان, نانو عایق های ساختمان

عایق بندی با کمترین تخریب

عایق بندی با کمترین تخریب

عایق بندی با کمترین تخریب

عایق بندی با کمترین تخریب مناطق بیرونی :

تحقیقات علمی در حوزه ساختمان از نصب عایق فونداسیون خارجی ( قسمت خاکی) به عنوان روش مناسب و مفید برای افزایش عملکرد هیروترمال خانه های جدید حمایت می نماید. کنترل اختلاف دمای حجم زیاد آب، بخار و دیواره، خطر ایجاد پوسیدگی برای عایق و مصالح ساختمانی را کم می کند.

بدین ترتیب امکان یکپارچه کردن ساختارها، کیفیت هوای داخل، راحتی و بازده انرژی را بهبود می بخشد. با این وجود، چنین رویکردی می تواند بسیار پر هزینه و همراه با تخریب خانه باشد که نیاز به حفاری عمیق در اطراف خانه را دارد. اضافه بر این، خاک حذف شده باید در نزدیکی حفاری ذخیره شود که موجب افزایش اندازه منطقه پروژه می گردد و همین امر تاثیر بدی بر نمای خانه می گذارد. تیم مشارکتی NorthSTAR America America Building  تکنیک بهبود عایق بندی و افزایش راندمان حرارتی با حداقل تخریب را در یک خانه ساخته شده اجرا کرد. تا بدین ترتیب عایق بندی با کمترین تخریب اتفاق بیفتد . این روش شامل استفاده از تکنولوژی حفاری با کمترین تخریب همراه با یک فوم عایق مایع می باشد. ترکیبی از شست و شو دهنده فشاری و فناوری مکش خلاء نیز به حذف ترانشه های بزرگ و ذخایر خاک که به طور معمول توسط حفاری تولید می شود کمک می کند. حفره ایجاد شده با فوم عایق مایع پر شده است که همچنین به عنوان یک لایه کنترل آب در آن محل تعبیه شده است.

معرفی

تمرکز فرهنگ در حال رشد بر روی بهره وری انرژی و تمایل مالکین به گسترش فضای زیرزمینی، ضرورت برای به دست آوردن اطلاعات مناسب و قابل استفاده در مورد بهترین راهکارهای عملی برای عایق بندی خانه، مخصوصا برای خانه های آماده در هوای سرد را بوجود آورده است و کمک شایانی به عایق بندی با کمترین تخریب در ساختمان ها می کند .  دیواره های فونداسیون تقریبا همیشه تغییرات دما و خشک شدگی را از بالا (AG) تا پایه (BG)، از فصل به فصل و از دیوار به دیوار بسته به جهت گیری خورشید و طراحی، تجربه می کنند. عدم انعطاف پذیری، ترک های مویرگی و زهکشی در پایه باعث افزایش خطر بروز تنش رطوبتی ناشی از نفوذ آب و یا ایجاد ترک های مویرگی می شود. تجمع رطوبت می تواند به خسارت و پوسیدگی اجزای سازه ساختمان، کاهش بازده ساختمان وعدم راحتی ساکنین منجرشود.

سختی و دشواری عایق بندی دیواره های فونداسیون آماده

لیستبروک و یوست در گزارش تحقیقاتی خود بیان کردند تنها 3 راه برای عایق بندی دیواره زیرزمین وجود دارد: در داخل آن ، خارج از آن و در میان آن. آنها همچنین اشاره کردند که از سه روش ذکر شده، متداول ترین آن عایق بندی داخلی است و علت آن عمدتا در مورد هزینه است. اعمال عایق به فونداسیون بیرونی و اجرای راهبردهای مناسب مدیریت آب، خطرات ایجاد آسیب های مربوط به جریان آب و بخار و اختلاف درجه حرارت دیوار فونداسیون را کم میکند. .به جزئیات در مورد خطرات سلامتی برای اشخاص و مقاومت ساختمان نسبت به عایق داخلی زیرزمین با مشکلات رطوبت در گزارش فوگلر اشاره شده است. این خطرات عبارتند از: رشد توکسین یا بیماری پاتوژن به طور بالقوه که برای اشخاص (به ویژه کودکان) مضر است. طبق گزارش فوگلر تخمین زده شده است که در کانادا 20٪ -50٪ از زیرزمین‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته اند مشکلات رطوبت داشتند. توصیه می گرددکه دیوارهای داخلی زیرزمین باید در آب و هوای سرد باقی بماند، زیرا در میان دیگر موارد، “تغییر در رطوبت و دمای محیطی فونداسیون خطرات جدی به همراه دارد”. رطوبت انباشته شده در دیواره فونداسیون نمی تواند خارج شود و به داخل خشک شود سریعتر از آنکه درون پوشش های داخلی جدید تجمع پیدا کند، در حالیکه قالب و کپک اکنون شانس شکوفایی دارند. با این حال، فوگلر نتیجه گزارش را اینگونه بیان می کند “اگر صاحب خانه ها نیز برای افزودن زهکشی و عایق بیرونی آماده باشند، اتمام عایق بندی داخلی به هیچ وجه مشکلی به همراه نخواهد داشت”، به این معنی که از طریق جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار و کنترل آب با یک عایق بهبود یافته بیرونی، ریسک خطر کاهش می یابد.

بدون حفاری

فرایند “بدون حفاری” پیشنهاد شده توسط تیم در گزارش (Mosiman و همکاران، 2012) تکنیک تعمیر و عایق بندی با کمترین تخریب با رویکرد عایق کاری ارائه می دهد که دو فرآیند موجود را در فرمت جدید ترکیب می نماید. تکنولوژی مرسوم(hydrovac یا airvac) از آب تحت فشار یا هوای فشرده برای تخلیه خاک استفاده می کند، در حالی که به طور همزمان به صورت خود به خود مکش را از خلاء کامیون یا تریلر انجام می دهد تا ضایعات را از بین ببرد. این تکنولوژی در حال حاضر برای طیف وسیعی از فرایندهای حفاری استفاده می شود. این روش در ابتدا به منظور تجهیزات دفن شده به منظور یا مکان یابی توسعه داده شد، بنابراین بعید است که به خطوط تجهیزات که در فونداسیون وجود دارد آسیب وارد شود. عرض باریک برش موجب کمینه شدن آسیب به ناحیه اطراف فونداسیون می شود در حالی که شلنگ خلاء طولانی و انعطاف پذیر می تواند “تونل” در زیر موانع ایجاد کند. مزایای عایق بندی بیرونی با استفاده از این روش شامل موارد زیر است:

کاهش مصرف انرژی کل خانه
دیوار فونداسیون که از داخل برای راحتی بیشتر گرم است
بهبود هوای محیط خانه
روش حفاری خلاء که تا حد زیادی اثرات بد بر روی چشم انداز را کاهش می دهد
بسیاری از مناطق (پیاده روی، استاپ ها، سکوها، و غیره) که برای حفاری های متداول حذف می شوند می تواند در زیر آنها تونل زده شود
فرایند سریعی که یک یا دو روز برای یک خانه معمولی زمان تخمین زده می شود
امکان افزودن مسیر تخلیه داخلی و خارجی به وسیله تجهیزات هیدرواک
استفاده از تجهیزات هیدروواک برای دیواره فونداسیون به منظور کاهش کف
ضد آب کردن و عدم نفوذ آب از عایق تعمیر شده
کاهش هزینه ها نسبت به روش های تعمیرات معمول

روش بدون حفاری می تواند به فرصت های از دست رفته تلقی شود. خانه هایی که در نزدیکی دریاچه یا سطوح آب فعال واقع شده اند اغلب مسائل مربوط به جریان یافتن آب و سیل را تجربه می کنند. با یک پیمانکار حفاری محلی که از بیل مکانیکی معمولی برای انجام پروژه های عایق بندی استفاده می کند برای این پروژه مصاحبه شد. بخش قابل ملاحظه ای از کسب و کار خود شامل حمل و نقل در اطراف فونداسیون های خانه های لوکس در نزدیکی دریاچه ها برای نصب تخلیه راه آب و ضدآب کردن است. او اظهار داشت که هزینه فرآیند، که شامل خدمات تخصصی او و نیز تلاش برای احیای محوطه و چشم انداز است، بسیار زیاد است. صاحبان خانه برای گرفتن این خدمات به منظور حل مشکلات رطوبت و نفوذآب دنبال می کنند.

کامیون هیدرووک

مزیت فرایند هیدرووک و بدون حفاری این است که آسیب رسانی به محوطه و جشم انداز، ساختارها، امکانات بیرونی و تجهیزات می تواند کم باشد .

سیستم پرتابل تحت فشار آب

لوله مکش

حفره ایجاد شده پس از مکش

عایق بندی با کمترین تخریب:

1- عایق بندی درجه پایین

فوم مورد نظر در فرآیند بدون حفاری از مواد شیمیایی BASF است که به طور ویژه و مخصوص برای این پروژه طراحی شده است. منحصر به فرد کردن این محصول به صورت یک فوم مایع است که توانایی در تماس بودن با خاک و رطوبت را داشته باشد. علاوه بر این فرمولاسیون ویژه ای برای کاربرد خاص توسط تجهیزات ویژه ای طراحی شد که اجازه نفوذ آب را نمیدهد و آبگریزی آن را بالا می برد در حالی که فوم را قادر به چسبندگی با قدرت بالا به سطوح نرم و سخت می سازدو منجر به عایق بندی با کمترین تخریب می گردد.

استفاده از فوم مایع می تواند به شیوه های زیر مفید باشد:

این فوم تمام خاکی که برداشته شده بود را با میزان کمی از آن جایگزین می نماید .
در فضای BG و موانع مانند ریشه درختان، لوله ها و سنگ ها به راحتی قرار میگیرد
به فونداسیون سخت سنگی می چسبد
به عنوان لایه عایق و کنترل کننده آب عمل میکند

اضافه کردن عایق فوم مایع به  چاله تقریبا آسان است، همانطور که در اشکال زیر نشان داده شده است. عایق کار فوم را تحت روش فشار بالا و در حالت بسته و با تجهیزات متداول این روش مخلوط می کند ولی توسط نازل مخصوص که مایع را درون لوله کوچکی هدایت می کند. فوم به سرعت در چاله افزایش حجم پیدا می کند. اپراتور حدود 10 سانتیمتر در طول ترانشه به عقب و جلو حرکت می کند تا زمانی که به ارتفاع مورد نظر برسد. این انتقال به فوم سفت و سخت یک سطح صاف را برای استفاده از پارچ گچ انجام می دهد.

در مناطقی که خاك حین کانال کشی سقوط كرده، کانال حاصل از اندازه 4 اینچی مطلوب گسترده تر می شود. عایق کار این مسئله را با ایجاد پنل كه به کانال وارد شده است، به منظور کنترل گسترش فوم در هنگام ترمیم، حل می کند.

مخلوط کردن فوم مایع

اپراتور تا حدود 10 اینچ را پر می کند

2- عایق درجه بالاتر

 ترکیب مایع/جامد فوم هیبریدی به اندازه 6 الی 12 اینچ مورد استفاده قرار می گیرد. فضای خالی ایجاد شده امکان گسترده شدن فوم و چسبیدن به سطوح سخت و ناهموار را به آن می دهد.

طراحی برای عایق درجه بالا نیازمند یک سطح صاف از بالای لبه به اندازه 6 الی 12 اینچ است. اشکال زیر فرآیند تولید عایق هیبرید فوم سفت / مایع را نشان می دهد.بدین صورت عایق بندی با کمترین تخریب توسط فوم هیبریدی به پایان می رسد . 

حائل چوبی برای لبه تعبیه شده است

مایع فوم مخلوط شده بین دیواره نگه دارنده و دیواره فونداسیون

فروشگاه اینترنتی آسان نما ارائه دهنده ی نانو رنگ عایق رطوبتی با بالاترین کیفیت ، سهولت در اجرا و بدون نیاز به تخریب عایق قبلی در خدمت مشتریان عزیز و گرامی می باشد

جهت دریافت نانو رنگ عایق رطوبتی لطفا اینجا را کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *