مقالات دانش بنیان

انواع پارچه های ضد آب و لک

انواع پارچه های ضد آب و لک

پارچه های ضد آب و لک، پارچه های معمولی که می پوشید نیستند. اما هدف استفاده از آنها جایگزینی نیست. اگر برای تهیه پوشک و پوشک بچه، کت بارانی، پد های روزانه، روکش های مبلمان در فضای باز، پرده های دوش، گزینه ای وجود داشته باشد، به دنبال موادی هستید که اجازه ندهد آب از آن عبور کند

استفاده های دیگر برای این پارچه ها شامل تهیه تشک ها / بالش ها، بادبادک ها، پد های بهداشتی ، کیسه های خواب، کیسه های ناهار، کیسه های میان وعده، سفره ها، پارچه های پیک نیک، کیسه های وسایل کودک، کیسه های تعویض کودک و غیره

 

مواد ضدآب و مقاوم در برابر نفوذ آب

 

1.PUL

PUL مخفف Polyamide Laminate است.PUL یک پارچه با یک پوشش پلاستیکی با پوشش نازک و مقاوم در برابر آب است و یکی از انواع پارچه های ضد آب و لک می باشد .بهترین نکته در مورد پارچه های PUL این است که کاملا ضد آب، بسیار با دوام و قابل تنفس می باشد و شما به راحتی می توانید آن را در کنار پوست قرار دهید، چرا که قسمتی از پارچه نرم، انعطاف پذیر و راحت است.پارچه PUL را در ضخامت 1 میلیمتر و 2 میلیمتر از پوشش پلاستیکی دریافت می کنید. پارچه می تواند بافته شده، 100٪ پنبه یا ترکیبی از پلی استر و پنبه باشد.

پلی استر PUL نازک تر و نرم تر از PUL پنبه ای است. بهترین ویژگی در مورد پارچه PUL این است که شما می توانید آن را هر چند بار بدون رسیدن آسیب به پارچه بشویید.

 

2. TPU

TPU مخفف Polyurethane Thermoplastic است و جایگزین بهتری برای پارچه PUL است و به طور قابل توجهی با PUL در ساخت محصولات مقاوم در برابر آب مانند پوشک پارچه رقابت می کند. این نوع پارچه نرم تروانعطاف پذیرتر است و نسبت به PUL با عملکرد یکسان آسیب کمتری به محیط زیست میرساند. ممکن است دوام کمتری نسبت به PUL داشته باشد.

 

نایلون و پلی استر

این مواد به تنهایی ضد آب نیستند. اما با پوشش دهی خاص، برای ساختن ضد آب ترین مواد مانند چتر استفاده می شودو بعد از این پوشش دهی جزء یکی از انواع پارچه های ضد آب و لک قرار می گیرد .

 

پارچه نایلون Ripsto

 این پارچه بسیار سبک و مقاوم در برابر باد می باشد و از الیاف نایلون ساخته شده است -پس از اینکه پوشش ضد آب ایجاد شد سطح پارچه در مقابل نفوذ آب مقاوم می شود. در جنگ جهانی دوم از آن برای ساخت چتر نجات استفاده شد! امروزه با ویژگی های ضد آبی، مقاوم در برابر آب برای ساخت چادر، پوشش مبلمان فضای باز، لباس ضد آب، کوله پشتی، بادبادک و لباس کار استفاده می شود. شما می توانید کت، پانچو و غیره را با نایلون ripstop تولید کنید.

 

نایلون تافته

نایلون تافته با یک پوشش ویژه قطعا ضد آب است – این مواد اغلب برای استفاده از چترهای بارانی، چترهای پاسیو و غیره استفاده می شود.

 

4. پنبه / پوپلین لمینت

پارچه های لمینت شده جایگزینی برای مواد PUL هستند، زیرا در یک دسته بندی قرار می گیرند. پوشش نازک ضد آب به پارچه داده می شود. پارچه لمینت شده برای ساخت لباس محافظ آب و هوا مانند بارانی، کت زمستانی، لباس اسکی، کت محافظ، کلاه مورد استفاده قرار می گیرد؛ این پارچه در شرایط شدید آب و هوایی ساختاری خشک و راحت دارد.لایه سازی با اتصال لایه مقاوم در برابر آب به پشت پارچه اضافه می شود. با اضافه کردن لایه، پارچه انعطاف پذیر می شود.لمینت پنبه ای پارچه فوق العاده مناسب برای ساخت بسیاری از مواد است زیرا قابل تنفس و انعطاف پذیر است. ورقه ای با ضخامت حدود 1 میلی متر بر روی پارچه قرار می گیرد.

پارچه لمینت پوپلین مورد علاقه بسیاری از مارک های بین المللی برای ساخت لباس های محافظ شامل کت ها است. به طور عمده 3 نوع لایه بندی وجود دارد – لایه لایه غیر متخلخل، لایه لایه میکرو متخلخل، پوشش چسبناک و ویسکوز.

 

پارچه مشمع

پارچه مشمع که به عنوان پارچه مینا یا پارچه آمریکایی شناخته شده است، پارچه پنبه ای با بافت متراکم با پوششی از روغن مایع به منظور ضد آب کردن آن است. البته این نوع نسخه قبلی از پارچه مشمع است. امروزه پارچه مشمع مدرن به یک پارچه پنبه‌ای با پوشش وینیل بر روی خود گفته می شود که می تواند براق یا مات باشد.

به دلیل ویژگی‌هایی از جمله سخت بودن، دوام و آسانی تمیز کردن آن برای ساخت سفره ها، پوشش ها، چمدان ها، کیسه های تاپو، لوازم آشپزخانه و غیره بسیار مناسب است، اما برای استفاده در البسه خیلی مناسب نیست.

 

6 .پشم پلی استر

پشم می تواند بسته به کیفیت آن مقاوم به آب باشد. هرچه پشم متراکم تر باشد دفع آب بیشتری دارد.

به دلیل خاصیت دفع کنندگی آب، به منظور استفاده در لایه بیرونی پوشک مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین با پوشش دهی با لایه دفع کننده آب مخصوص، میتوان پشم را نسبت به حالت قبل آب گریزتر کرد.

 

7. میکرو الیاف

پارچه میکرو فیبر پلی استر با پوشش ویژه ضد آب موجود است – که 100٪ ضد آب است و برای ساخت لباس مانند کت و شلوار و ژاکت استفاده می شود.

 

8. پشم

پشم به طور طبیعی مقاوم به آب (ضد آب ) است و پارچه ای طبیعی است که USP خود است. اگر با لانولین پوشش داده شود مقاومت آن نسبت به آب افزایش می یابد ولی این کار به صورت دوره ای باید انجام شود. شما می توانید پشم پخته شده را که بسیار مقاوم در برابر آب است را خریداری کنید – این پشم در آب گرم جوش قرار داده شده و در نتیجه باعث بالا رفتن چگالی آن می شود تا کیفیت ضد آبی آن افزایش یابد.

 

9. وینیل، چرم مصنوعی و پلاستیک

این مواد مصنوعی ضد آب هستند و معمولا در دوخت به خصوص برای ساخت کیسه های لوازم آرایشی و بهداشتی، کیسه های تاپس، کیسه های ساحل، و غیره استفاده می شود. اگر شما در حال ساخت لوازم داخلی دریایی و چیزهای مورد نیاز در قایق هستید، شما نیاز به خرید پارچه 100٪ ضد آب وینیلی مانند وینیل گسترش یافته (پلی وینیل کلراید) با پارچه پشتیبان یا پارچه وینیل و پلی استر کامپوزیت خواهید داشت.

Naughayde یک نام تجاری آمریکایی برای ماده وینیل طراحی شده به منظور مشابهت با چرم مصنوعی ساخته شده از پارچه با پوشش لاستیک و یا رزین وینیل است. این یک پارچه شبه چرم است که سخت، مداوم و انعطاف پذیر است.

 

10 .پارچه با تراکم بافت بالا

پارچه های ساخته شده از نخ های رشته ای و میکروگلایینی پنبه یا مصنوعی با ساختار بافت فشرده نسبت به نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و حتی ضدآب بودن آنها به اثبات رسیده است، زیرا آنها با این هدف ساخته شده اند –  منافذ بسیار کمی بین آنها  وجود دارد به طوری که آب از آنها عبور نمی کند. همانطور که تولید کنندگان ادعا می کنند، پارچه های نساجی بافته شده ضخیم در مقابل باران نیز از خیس شدن محافظت می کنند.

 

محلول ضد آب و لک پارچه پاکتن

در صورتیکه پارچه ضد آب نداشته باشید می توانید از محلول پاکتن استفاده نمایید . این ماده که از مشتقات پلی آمید است انواع پارچه را در مقابل نفوذ آب مقاوم می نماید.

دیدگاهی در مورد “انواع پارچه های ضد آب و لک

  1. وکیلب گفت:

    سلام.
    پارچه‌ضد زخم بستر می خواستم

    1. آسان نما گفت:

      سلام وقت به خیر
      محلول ضد عفونی کننده رومینا طلایی را روی پارچه مورد نظر استفاده نمایید.
      https://pakfan.ir/product/محلول-ضد-عفونی-کننده-سطوح/

  2. صفاری گفت:

    سلام.دختر من مشکل کلیه داره و نباید داخل آب بره.حالا دنبال یه پارچه جهت دوخت مایو برای استخر براش هستم.لطفا راهنمایی کنید.

  3. ناشناس گفت:

    وقت بخیر چطور میتونم پارچه ضد آب PUL تهیه کنم

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا پارچه چتر نجات ضد آب هستش ؟؟ از کجا میتونم تهیه کنم ؟؟

  5. یوسفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه پارچه ضدآب برای دوخت پوشک بچه میخواستم

    1. مامان سبحان گفت:

      منم دنبالش هستم. اصلا نمی دونم از کجا تهیه کنم.الان با مشما دو گره های های فیروز و یه حوله قدیمی دو تا دوختم براش. ولی پارچه ضد آب بهتره و مقاوم تر

  6. اسدیان گفت:

    وقت بخیر
    پارچه ای رو میخوام هوا ازش عبور کنه اما آب رد نشه
    یه چیزی مثل رطوبت گیر عمل کنه.

    1. آسان نما گفت:

      پارچه رو نداریم اما محلول ضد آب و لک پاکتن سطح پارچه رو ضد آب میکند و تنفس پذیری پارچه رو از بین نمیبرد.

    2. ناشناس گفت:

      از پارچه گورتکس استفاده کنید

  7. مریم شکری گفت:

    سلام ، من خیلی عرق میکنم . موقع رانندگی پشت لباسم خیس میشه . میتونم پارچه ای تهیه کنم که با اون برای خودم لباس بدوزم تا تعریق رو نشون نده

    1. آسان نما گفت:

      سلام وقت به خیر
      متاسفانه پارچه یا ماده ایی برای این مورد نداریم.

    2. سارا گفت:

      از رویه های حصیری برای صندلی اتومبیل استفاده کنید. تعریق هنگام رانندگی به خاطر جنس روکش صندلی است.

    3. مامان سبحان گفت:

      منم دنبالش هستم. اصلا نمی دونم از کجا تهیه کنم.الان با مشما دو گره های های فیروز و یه حوله قدیمی دو تا دوختم براش. ولی پارچه ضد آب بهتره و مقاوم تر

  8. سیده خانوم گفت:

    سلام وقت بخیر. من پارچه ضد آب برای روی تشک کودک میخوام. چیزی دارید؟ وچطوری باید سفارش بدهم؟

    1. آسان نما گفت:

      با سلام و وقت به خیر
      متاسفم پارچه ضد آب نداریم .فقط محلول برای ضد آب کردن پارچه موجود است.

    2. الهام گفت:

      سلام منم دنبالشم
      اگه چیزی پیدا کردید به منم بگید
      ممنونم

  9. علی عباسی گفت:

    سلام و روز بخیر ،
    من پارچه ای نیاز دارم که ضد نفوذ هوا باشه و با وزن پایین و بسیار نازک که در صورت تامین شرایط ، مقدار زیادی لازم دارم.
    لطفا اگر اشنایی دارید و در دسترس دارید اطلاع دهید.

    1. عمادالدین هراتی فر گفت:

      سلام روز شما هم بخیر. ما محلول ضد آب و لک برای پارچه داریم که روی آن اعمال می شود و پارچه را ضد آب می کند. پارچه ضد نفوذ هوا نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *