مقالات دانش بنیان, نانو عایق های ساختمان

عایق رطوبتی چیست ؟ انواع عایق کاری رطوبتی

عایق کاری رطوبتی چیست ؟ و انواع عایقکاری رطوبتی

با ما تماس بگیرید 021-66470127

عایق کاری رطوبتی و رنگ نانو عایق رطوبتی برای هر مکان مرطوبی لازم است چرا که رطوبت عامل بالقوه‌ای در ساختمان است که می‌تواند سلامتی و آسایش ساکنین آن را به مخاطره اندازد و به زیبایی و مصالح ساختمان لطمه وارد کند. عایق کاری رطوبتی به هر روشی گفته می شود که به وسیله آن بتوانیم مانع نفوذ آب و رطوبت به داخل مکان مورد نظرمان بشویم. مکان های که به طور مناسب عایق کاری نشده باشند نمور و مرطوب هستند و باعث تداوم و تشدید بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و رماتیسم می شوند. رطوبت دیوارها باعث می‌شود املاح نمک موجود در مصالح حل شده، سپس به صورت شوره و سفیدک در سطح دیوارها ظاهر شود. این رطوبت، شرایط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم ساخته، بوی نامطبوعی تولید می‌کند. آسیب‌هایی که در اثر رطوبت به مصالح ساختمانی وارد می‌شود عبارت است از: تغییر ابعاد و پوسیدگی چوب، زنگ زدگی فلزات، نرم شدن اندودهای گچی و آهکی و جدا کردن صفحات چوبی به پیوسته.

عوامل ایجاد کننده رطوبت:

رطوبت ایجاد شده در ساختمان ممکن است نتیجه‌ی عواملی چون نفوذ باران در سطوح داخلی از درز پنجره‌ها، ایجاد تعریق ناشی از وسایل رطوبت‌زای داخلی بر روی سطوح داخلی و نفوذ آب‌های زیرزمینی از کف و دیوارها باشد. خسارات جبران‌ناپذیری ناشی از نم و رطوبت به سازه‌ها و ساختمان وارد می‌آید و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایقکاری رطوبتی می باشد.

تعریف عایق کاری رطوبتی:

طبق تعریف عایق کاری رطوبتی به استفاده از مواد و مصالحی گفته می شود که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت در ساختمان استفاده میشود در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ایران قسمت الزامات عمومی ساختمان بخش 4-9-8 (آب‌بندی و عایق کاری رطوبتی ) چنین آمده است:

«در تمام ساختمان‌ها حفاظت در برابر بارش نزولات جوی و رطوبت خاک الزامی است. بام‌های تخت، ایوان‌ها، کف‌های در تماس با زمین‌های نمناک، کف کلیه فضاهای بهداشتی در طبقات، دیوارهای زیرزمین و سایر دیوارهای در تماس با زمین نمناک، بدنه و کف و دیوار استخرها و منابع آب، باید عایق رطوبتی شوند. بام‌های شیب‌دار و قوسی و گنبدها و نماهایی که در معرض بوران‌های موسمی قرار می‌گیرند، باید با روش مناسب در برابر نزولات جوی و کج‌باران عایق کاری رطوبتی شوند.

در تمام فضاهای داخلی بنا، هرجا که شیر برداشت آب تعبیه شود، کف فضا باید عایقکاری رطوبتی شده و کف‌شوی دارای شترگلویی یا سیفون و تمهیدات لازم دیگر برای دفع فاضلاب، مطابق با ضوابط مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان، پیش‌بینی شود.

عایق کاری رطوبتی سطح کف و دیواره‌های زیرزمین، جهت جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی و زیرزمینی و نشت آب لوله‌کشی، در ساختمان الزامی است.»

انواع عایقکاری رطوبتی و بررسی مزایا و معایب آن

روش‌های مختلفی برای عایق کاری رطوبتی ساختمان وجود دارد. در این مقاله به معرفی روش‌های سنتی ( قیرگونی و ایزوگام ) و مدرن ( نانوعایق‌ها ) عایقکاری رطوبتی و همچنین بررسی مزایا و معایب هر یک از روش‌ها پرداخته می‌شود.

عایق کاری رطوبتی سنتی با قیرگونی 

اين روش يكي از متداول‌ترين روشهای عایق کاری رطوبتی در ايران مي‌باشد، به اين علت كه در اكثر شهرهاي كشور مواد اوليه قیرگونی به وفور يافت مي‌شود. مواد مورد نياز در اين عايق، گوني و قير مي‌باشد. بین لایه های قیر، گونی به کار می‌رود تا موجب انسجام و پایداری قیرگونی شود. گونی نوعی پارچه است و از الیاف کنف چتایی محسوب می‌گردد. گونی باید نو، ریزبافت، کاملاً سالم، یکنواخت و عاری از آلودگی و چروک باشد و وزن آن در هر متر مربع حدود 380 گرم باشد. گوني مورد نياز از كشورهاي خارجي وارد مي شود و در سه اندازه مختلف به نام‌های گونی درجه یک، درجه دو و درجه سه در بازار یافت می‌شود.

قير ماده اي است سياه رنگ مركب از هيدروكربن‌های آلی با تركيبات پيچيده كه از تقطير نفت خام به دست مي‌آيد. قیر در دمای محیط، جامد است؛ اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی‌آید و پس از آن مایع می‌شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است: غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و چسبنده بودن. قیر معمولاً در دو حوزه راهسازی و عایق کاری رطوبتی به کار می‌رود. حدوداً ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف برای عایق کاری رطوبتی ، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می‌دهد.

عایق کاری رطوبتی با ایزوگام

روش دیگری که برای عایق‌ کاری ساختمان از آن استفاده می‌شود، عایقکاری رطوبتی با ایزوگام است. در واقع ایزوگام یک پدیده صنعتی می‌باشد که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجاد شده و از آن برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده می شود. ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر بام چسبانده می‌شود و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری می‌کند. عمر ایزوگام بطور میانگین 10 سال است.

لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام به شرح زیر می‌باشد:

قیر صنعتی 70-60

مواد پلیمری به نام اتکتیک پلی پروپیلن (APP)

یک لایه تیشوی نخدار ( پشم شیشه )

یک لایه پلی‌استر سوزنی

پودرتالک و در بعضی از این عایق‌ها پودر مس ۶۰۰

فیلم پلی‌اتیلن

باند و چسب

طبق استاندارد ايران عايقهای رطوبتی به دو دسته تقسيم می‌شوند:

عايقهای رطوبتی پيش ساخته مخصوص پی ساختمان (عايق پی)

عايقهای رطوبتی پيش ساخته مخصوص سطوح خارجی، بدنه استخر و تونلها ( عايق بام)

مزایای عایق کاری رطوبتی با ایزوگام 

     سبک بودن به مقدار حدود ۴ کیلوگرم بر متر مربع

     مقاوم در گرمای ۱۳۰+ درجه و سرمای ۴۰- درجه

     عدم پوسیدگی و شکنندگی

     قابلیت انعطاف

     مقاوم در برابر فشارهای احتمالی از انبساط و انقباض ساختمان

معایب عایقکاری رطوبتی با ایزوگام

فاسد شدن عایق بعد از ۶ ماه (از زمان تولید) به علت عدم نگهداری مطلوب

کم بودن طول عمر مفید (طول عمر در حدود ۱0 سال)

هزینه بالای عایق‌کاری به دلیل نیاز به تعمیر و بازسازی پس از چند سال

هزینه اضافی ناشی از هم‌پوشانی ایزوگام با هم

 در موقع ترمیم محل آسیب دیده از سایر جاها بالا می‌زند

 تجزیه شدن بر اثر اشعه ماورابنفش

 بلند شدن و تبله کردن از سطح کار بعد از مدت زمان

 نشت رطوبت و آب در زیر کار پس از مرور زمان به دلیل عدم چسبندگی

 غیرقابل استفاده بودن سطح بام عایق شده

 شل شدن در تابستان به دلیل گرمای هوا و شره کردن

عدم چسبندگی کامل ایزوگام به سطح زیرین

عایقکاری رطوبتی به روش نوین ( رنگ نانو عایق رطوبتی بوژان ) اینجا کلیک کنید

این نوع عایقکاری رطوبتی یک پوشش انعطاف‌پذیر بوده که در برابر آب و رطوبت کاملاً عایق هستند و می‌توان آنها را جایگزین ایزوگام و قیرگونی ، آسفالت و همچنین سایر عایقکاری های ساختمانی نمود. هیچ گونه ترکی در سطح این نوع عایقکاری ایجاد نمی‌شود و به راحتی می‌توان از طریق آنها روکش‌های نما را تقویت نمود. طول عمر این نوع عایقکاری رطوبتی حدود 15 تا 20 سال بوده و می‌توان رنگ آنها را تغییر داده و به راحتی اجرا نمود. این پوشش‌ها هیچ آلودگی زیست محیطی را ایجاد نمی‌کنند و در برابر اسیدها، بازها و به طور کلی مواد شیمیایی عایق می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *